Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

ING Bank Śląski wdrożył weryfikację behawioralną, czyli usługę polegającą na analizie sposobu korzystania z komputera lub smartfona przez klientów systemu bankowości internetowej i mobilnej (Moje ING). Bank stale rozwija mechanizmy wspierające bezpieczne bankowanie – weryfikacja behawioralna pozwala przeciwdziałać podszywaniu się osób trzecich pod użytkowników Mojego ING. Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu dostęp do bankowości internetowej oraz wykonywane transakcje są w dodatkowy sposób zabezpieczone. ING jako jeden z pierwszych z banków udostępnił weryfikację behawioralną w bankowości internetowej w wersji przeglądarkowej oraz jako pierwszy bank w Polsce w aplikacji mobilnej w systemie Android.
Weryfikacja behawioralna analizuje w czasie rzeczywistym interakcje użytkownika z urządzeniem, takie jak używanie klawiatury, myszy, sposób trzymania smartfona w dłoni czy poruszanie palcem po ekranie dotykowym – łącznie badanych jest kilkanaście różnych cech. Podczas tej weryfikacji bank nie sprawdza co robi dany użytkownik, ale w jaki sposób to robi. Nie bada więc na przykład tego co użytkownik wpisuje na klawiaturze, lecz w jakich odstępach czasu i na jak długo przyciska klawisze.
W trakcie używania aplikacji przez użytkownika, który wyraził zgodę na analizę, tworzony jest jego profil behawioralny. Silnik i mechanizm logiczny rozwiązania zostały przygotowane przez firmę Digital Fingerprints. Zastosowane zostały przy tym algorytmy AI, które stale uczą się cech użytkownika i na bieżąco, podczas sesji klienta w aplikacji, uaktualniają profil behawioralny.
Po zebraniu wystarczającej ilości danych by uznać profil behawioralny za gotowy, podczas kolejnych sesji użytkownika w aplikacji Moje ING, jego aktualne zachowanie jest porównywane z zapisanym profilem. Informacja o stopniu zbieżności zachowania z wyuczonym wzorcem jest przekazywana do banku. System bankowy otrzymuje więc kolejny element bezpieczeństwa, który używany jest w regułach walidacji ryzyka transakcji.
Dzięki temu znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo wykrycia, że pod klienta próbuje podszyć się cyberprzestępca.
Rozwiązanie to jest przydatne, zwłaszcza podczas ataków na klientów z wykorzystaniem metod socjotechnicznych. Wtedy bowiem dochodzi do prób wyłudzenia danych uwierzytelniających klienta. Cyberprzestępca może więc używać prawidłowego loginu, hasła, PINu czy kodu autoryzacyjnego z SMS, który przejął od klienta. Mimo to, system bezpieczeństwa może wychwycić niestandardowe zachowanie użytkownika w aplikacji. W sytuacji gdy zajdzie podejrzenie, że osoba nieuprawniona zalogowała się w imieniu klienta, rozwiązanie podejmuje działania, takie jak zablokowanie wykonywanej transakcji, czy zablokowanie dostępu do bankowości internetowej klienta. Pozwala to na ochronę środków klienta przed nieuprawnionym wyprowadzeniem z banku.
Rozwiązanie to zostało wdrożone w aplikacji Moje ING działającej w przeglądarce internetowej oraz usługa weryfikacji behawioralnej w aplikacji Moje ING mobile na platformie Android. W niedalekiej przyszłości planowane jest wdrożenie również na smartfonach z systemem iOS.
Usługa dla klientów banku jest bezpłatna. Wystarczy w systemie Moje ING, w sekcji „Moje dane”, wyrazić zgodę na weryfikację behawioralną, a ochrona będzie działać w bankowości na komputerze i w aplikacji na telefonach z systemem Android, gdy tylko utworzony zostanie profil behawioralny klienta.