Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Technologia staje się coraz bardziej krytyczna dla biznesu. Klienci technologiczni mają dostęp do większej liczby opcji i informacji niż kiedykolwiek wcześniej, co prowadzi do większej liczby wyrzutów sumienia kupujących. Według nowego badania przeprowadzonego przez Gartnera, 56% organizacji przyznało, że bardzo żałuje największego zakupu związanego z technologią, którego dokonano w ciągu ostatnich dwóch lat.
W listopadzie i grudniu 2021 r. Gartner przeprowadził ankietę wśród 1120 respondentów z Ameryki Północnej, Europy Zachodniej oraz Azji i Pacyfiku, aby zrozumieć, w jaki sposób organizacje podchodzą do dużych zakupów technologii dla przedsiębiorstw. Respondenci musieli być na poziomie menedżera lub wyższym, mieć świadomość dużych zakupów technologii, które miały miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat i być bezpośrednio zaangażowani w ocenę lub wybór produktów lub usług do projektów technologicznych.
„Uczucie żalu jest u szczytu dla kupujących technologię, którzy nie rozpoczęli wdrażania, co wskazuje na znaczną frustrację związaną z zakupami” – powiedział Hank Barnes, Wiceprezes analityk firmy Gartner. „W przeszłości product managerom stosunkowo łatwo było przewidzieć, kim są nabywcy, ale dziś już nie. Dynamika zespołu zakupowego zmienia się, a klienci mogą uznać zakup za prawdziwe wyzwanie”.
Barnes zidentyfikował kluczowe zmiany w zachowaniach zakupowych technologii podczas przemówienia otwierającego konferencję Gartner Tech Growth & Innovation Conference 2022.
„Żal związany z decyzjami dotyczącymi technologii dla przedsiębiorstw może mieć poważne minusy. Badanie wykazało, że organizacje, które wskazały, że bardzo żałują zakupu, potrzebowały średnio od 7 do 10 miesięcy dłużej, aby dokonać tego zakupu” – powiedział Barnes. „Powolne decyzje zakupowe mogą prowadzić do frustracji zespołów, marnowania czasu i zasobów, a nawet wolniejszego wzrostu firmy”.
Według ankiety, 67% osób zaangażowanych w decyzje dotyczące zakupu technologii nie jest związanymi z IT, co oznacza, że właściwie każdy może być nabywcą technologii dla swojej organizacji. W tym środowisku pojawia się przepaść adopcyjna nowych technologii. Ta nowa przepaść dzieli organizacje, które są pewnymi użytkownikami i nabywcami technologii od zdecydowanej większości, która tego nie robi. Dostawcy zaawansowanych technologii potrzebują nowego podejścia do identyfikowania i angażowania różnych typów klientów B2B oraz przewidywania, z jakim typem klienta mają do czynienia.
„Aby zmienić strategie, musimy pomyśleć o psychologii poza motywacjami zakupu, aby uwzględnić również sposób podejścia do decyzji i grupy kierujące strategią” – powiedział Barnes. „Gartner opracował psychograficzny model o nazwie Enterprise Technology Adoption Profiles * (ETA), który ujawnił siedem określonych segmentów klientów. Korzystanie z ETA to jeden z elementów, który może pomóc dostawcom zaawansowanych technologii przejść od strategii dopasowania produktu/rynku do strategii dopasowania produktu/klienta”.
Ponadto dostawcy zaawansowanych technologii powinni stworzyć model, który pomoże zidentyfikować sytuacje „najlepiej dopasowane” i sytuacje „powinny unikać”. Sytuacje „najlepszego dopasowania” powinny być uchwycone w idealnym profilu klienta – osobowości przedsiębiorstwa – który koncentruje się na cechach organizacji, do której są kierowane, a nie na osobach w tych organizacjach. Może obejmować różne czynniki, w tym technologie, z których korzystają, ich sytuację biznesową, dostępne im zasoby i psychograficzne ETA.
„Pomiędzy nimi pojawi się duża szara strefa, w której musisz rozważnie ocenić, czy zobowiązać się do skorzystania z okazji. Chodzi o to, aby poprawić swoje szanse i efektywnie alokować zasoby i inwestycje” – powiedział Barnes.
Dogłębne zrozumienie idealnych klientów pomoże dostawcom zaawansowanych technologii w kształtowaniu ich strategii. Dzięki temu spostrzeżeniu Gartner zaleca, aby dostawcy zaawansowanych technologii zrobili trzy rzeczy:
Dowiedz się więcej o tym, jak sprostać wyzwaniom związanym z zakupami, aby przyspieszyć wzrost sprzedaży technologii, z bezpłatnego e-booka Gartnera „Pushing Beyond Enterprise Tech Buyer Regret”.