Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

W czwartek, Apple ujawniło swoje najnowsze wyniki kwartalne, które odzwierciedlają największy spadek sprzedaży iPhone’ów od początku pandemii COVID-19, z 10% rocznym spadkiem w okresie styczeń-marzec. Ten wynik jest kontynuacją trendu obserwowanego od 2020 roku, kiedy to zamknięcie fabryk i opóźnienia w produkcji wpłynęły na harmonogram wydań nowych modeli.
Spadek sprzedaży wpłynął bezpośrednio na ogólne przychody firmy, które zmniejszyły się o 4% do 90,8 miliarda dolarów w porównaniu z ubiegłym rokiem, co jest piątym z rzędu kwartałem z negatywnym wynikiem rok do roku. Zysk firmy także nieco spadł, osiągając poziom 23,64 miliarda dolarów.
Mimo tych wyzwań, zarówno przychody, jak i zysk na akcję były nieco powyżej oczekiwań analityków, co sugeruje, że Apple nadal posiada solidne podstawy finansowe. Co więcej, firma przewiduje, że przychody za kwartał kwiecień-czerwiec wzrosną nieznacznie, co może zakończyć okres spadków.
Należy zauważyć, że słaba sprzedaż iPhone’ów w ostatnim kwartale wynikała również z dużego popytu w tym samym okresie rok wcześniej, który był wynikiem opóźnień spowodowanych przez pandemię. W obliczu tych wyzwań, Apple zdecydowanie postawiło na innowacje w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI), co ma stanowić odpowiedź na rosnącą konkurencję ze strony firm takich jak Microsoft i Google.
Strategiczne decyzje Apple, w tym wzrost dywidendy o 4% do 25 centów na akcję oraz zobowiązanie do wydania 110 miliardów dolarów na odkup własnych akcji, spotkały się z pozytywnym odbiorem na rynku, gdzie akcje firmy wzrosły o prawie 7% po ogłoszeniu wyników. Jednakże decyzje te również wywołały krytykę, że firma może zbytnio skupiać się na zadowalaniu Wall Street kosztem innowacyjności w swoich produktach.
Oprócz wyzwań związanych ze sprzedażą iPhone’ów, Apple mierzy się również z konkurencją na rynkach międzynarodowych, zwłaszcza w Chinach, gdzie przychody spadły o 8%. Konkurenci, tacy jak lokalni producenci smartfonów, zyskują przewagę na tym kluczowym rynku.
Jednak nie wszystkie wiadomości są negatywne. Dział usług Apple odnotował 14-procentowy wzrost przychodów, osiągając 23,87 miliarda dolarów. Ten dział korzysta z lukratywnej umowy z Google, która pozostaje głównym źródłem przychodów, chociaż znajduje się obecnie pod lupą organów antymonopolowych zarówno w USA, jak i w Europie.