Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Komisja Europejska wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności działań firmy Meta, macierzystej spółki Facebooka i Instagrama, z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi reklamy i ochrony danych osobowych. Kluczowym punktem kontrowersji jest model, który, zdaniem Komisji, narusza unijne zasady cyfrowe.
Meta oferuje użytkownikom swoich platform wybór między płatną wersją bez reklam a darmową, ale z personalizowanymi reklamami. Komisja Europejska uważa, że taki model nie daje użytkownikom prawdziwej możliwości wyboru usługi, która wykorzystuje mniej danych osobowych, ale jest równoważna pod innymi względami. W wyniku wstępnego dochodzenia, Komisja stwierdziła, że model ten nie pozwala użytkownikom na swobodną zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych.
Brukselski organ zaznacza, że dochodzenie jest nadal w toku, a jego wstępne ustalenia opierają się na sprawie przeciwko Meta, wszczętej w marcu. Meta ma teraz możliwość przeanalizowania zgromadzonych materiałów i odpowiedzenia na nie na piśmie.
Od marca firmy działające w sektorze cyfrowym muszą przestrzegać ustawy o rynkach cyfrowych (DMA). Jej celem jest zapewnienie większej konkurencji i lepszych warunków dla nowych rywali na rynku cyfrowym. Przepisy DMA mają na celu ograniczenie dominacji dużych platform, takich jak Apple, Amazon, Microsoft, Alphabet i Meta, które Komisja określa jako „strażników” rynku.
Komisja planuje zakończyć dochodzenie w ciągu roku. W zależności od wyników, firmy objęte dochodzeniem będą musiały podjąć odpowiednie kroki, aby rozwiać obawy regulatora. W przypadku nieprzestrzegania prawa, Meta może zostać ukarana grzywną w wysokości do 10% całkowitych obrotów globalnych. Dla firm wielokrotnie łamiących przepisy, kara może wzrosnąć do 20%.
Komisja Europejska podkreśla, że jej działania mają na celu zapewnienie przestrzegania przepisów chroniących konsumentów oraz stymulowanie zdrowej konkurencji na rynku cyfrowym. Sprawa Meta jest jednym z pierwszych poważnych testów nowych przepisów DMA i może mieć daleko idące konsekwencje dla przyszłości regulacji dużych platform internetowych w Europie.