Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Firma Sony wprowadza nowy produkt z linii Cinema Line: kamerę ILME-FR7z wymiennymi obiektywami z mocowaniem typu E, pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu i wbudowanymi funkcjami regulacji obrotu, nachylenia i zoomu (PTZ). Dzięki uniwersalnemu systemowi zdalnego sterowania i funkcjom przeznaczonym do filmowania nowy model rozszerza możliwości twórcze w studiu, produkcjach na żywo i na planie filmowym.
Zaawansowany pełnoklatkowy przetwornik obrazu i różnorodne środki ekspresji, jakie można stosować dzięki bogatej ofercie obiektywów Sony z mocowaniem typu E, idą w parze ze zdalną regulacją obrotu, nachylenia i zoomu, dużą swobodą wyboru ogniskowych i możliwością rejestrowania szerokokątnego obrazu podczas zdjęć w ograniczonej przestrzeni. Nowy model zapewnia ponadto kinowy wygląd obrazu i szereg funkcji, dzięki którym cyfrowe kamery kinowe Sony przesuwają granice możliwości w produkcji filmowej. Ma uniwersalny zestaw łączy i umożliwia efektywną pracę w systemach z wieloma kamerami.
— Obraz o kinowym wyglądzie i klimacie tworzy nowe możliwości narracji i dlatego szybko staje się normą w telewizji i produkcjach na żywo — komentuje Norbert Paquet, dyrektor działu produkcji na żywo w Sony Europe. — Równocześnie, szczególnie przez ostatnie dwa lata, znacząco zwiększyła się ilość materiałów kręconych zdalnie lub w ograniczonej, trudno dostępnej przestrzeni. Nowa FR7, wyposażona w mechanizm PTZ i funkcje kamer filmowych, wpisuje się w oba te trendy.
FR7 to pierwsza kamera PTZ (z regulacją obrotu, nachylenia i zoomu, ang. pan tilt zoom) wyposażona w pełnoklatkowy, wykonany w technologii BSI przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ o efektywnej rozdzielczości około 10,3 megapiksela i ponad 15-stopniowym zakresie dynamiki tonalnej5. Ten niezwykły przetwornik cechuje się szerokim zakresem dynamicznym, niskim poziomem zakłóceń, filmowym efektem bokeh z pełnoklatkowej matrycy oraz wysoką czułością, którą podczas zdjęć w słabym świetle można rozszerzyć do 409 6004.
Kamera FR7 jest wyposażona w system mocowania bagnetowego Sony E-mount i współpracuje z szerokim wachlarzem obiektywów z mocowaniem typu E2 — między innymi z serią G Master™, znaną ze zdumiewającej rozdzielczości i efektu bokeh. Zakres ogniskowych od 12 do 1200 milimetrów3 zapewnia wszechstronne możliwości twórcze.
Kamera ma również wiele właściwości serii Cinema Line, pozwalających nadawać obrazowi kinowy wygląd i klimat. Należą do nich:
Nowa, dedykowana aplikacja sieci www umożliwia regulację obrotu, nachylenia, zoomu i ostrości, włączanie rejestracji i odtwarzania obrazu oraz zmienianie wszystkich ustawień przy użyciu przeglądarki internetowej w tablecie lub komputerze. Kamera FR7 daje możliwość zdalnego podglądu rejestrowanego obrazu wielu osobom równocześnie. Możliwy jest również zdalny podgląd obrazu z wielu kamer na jednym urządzeniu. Wbudowany, zdalnie sterowany mechanizm obrotowo-wychylny pozwala zainstalować kamerę na statywie, pod sufitem (z użyciem dedykowanego uchwytu CIB-PCM1) lub w trudno dostępnych miejscach, by dyskretnie podążać za obiektem i pokazywać go z oryginalnych perspektyw. Z myślą o produkcjach wielokamerowych nowy model współpracuje także z pilotem RM-IP500*6 firmy Sony, zwiększającym twórczy potencjał i ograniczającym zapotrzebowanie na pracowników w studiu produkcyjnym lub innych środowiskach pracy. Jeden pilot RM-IP500 pozwala zdalnie sterować nawet 100 kamerami PTZ i regulować obrót, nachylenie i zoom za pomocą precyzyjnego joysticka. Obsługę kamery FR7 ułatwia ponadto dostarczany w zestawie pilot na podczerwień.
Użytkownik może zmieniać kąt obrotu i nachylenia z prędkością od 0,02 do 60 stopni na sekundę, uzyskując płynność i stabilność różnego rodzaju ruchów kamery. Zakres regulacji obrotu wynosi od –170 do 170 stopni, a nachylenia od –30 do 195 stopni.
Kamera FR7 ma funkcję pamięci 100 ustawień pozycji. Wbudowana aplikacja sieci www i oferowany oddzielnie pilot RM-IP500 umożliwiają wybór 100 zaprogramowanych pozycji, na które składa się kąt obrotu i nachylenia, zoom i ostrość. Do użycia tej funkcji wystarcza naciśnięcie przycisku.
Aktualizacja wewnętrznego oprogramowania*7 pozwoli obsługiwać kamerę FR7 za pomocą komend protokołu S700 przesyłanych przez sieć Ethernet z panelu zdalnego sterowania (RCP) lub głównego modułu sterującego (MSU) Sony.
Połączenie automatyki ostrości Fast Hybrid AF z systemem regulacji obrotu, nachylenia i zoomu (PTZ) zapewnia płynne i dokładne ustawianie ostrości na obiekty w szerokiej strefie, zarówno statyczne, jak i szybko poruszające się. Dzięki temu unika się ich zamazania nawet przy małej głębi ostrości.
Wydajne wykrywanie takich obiektów to zadanie wbudowanego procesora BIONZ XR™. Precyzyjnie utrzymuje on ostrość na oku, nawet gdy filmowana osoba patrzy w górę lub w dół, zatem operator może skupić się na kompozycji ujęcia. Aplikacja sieci www pozwala ponadto użyć funkcji „Ostrość dotykiem”, powodującej ustawienie ostrości na wskazany obiekt i jej śledzenie w czasie rzeczywistym. W przypadku wykrycia oka włączy się funkcja Real-time Eye AF (ustawianie ostrości na oko w czasie rzeczywistym).
Opracowany przez firmę Sony elektroniczny filtr ND o zmiennej gęstości optycznej umożliwia płynną regulację ilości światła przepuszczanego do przetwornika obrazu. Funkcja Auto ND automatycznie utrzymuje stałą ekspozycję, dostosowując filtr do zmian światła. Gęstość optyczną filtra — a tym samym ekspozycję — można również zmieniać zdalnie.
Kamera FR7 została opracowana z myślą o różnych modelach pracy, od prostego „podłącz i używaj” po złożone produkcje o wysokim standardzie. Jest więc wszechstronnie wyposażona w wejścia i wyjścia wideo, system zasilania oraz funkcje transmisji strumieniowej IP i synchronizacji z innymi urządzeniami.
Wewnętrzny zapis w formacie XAVC i wyjście obrazu RAW na urządzenia zewnętrzne
Kamera FR7 jest wyposażona w dwa gniazda na nośniki danych, rzadko spotykane w kamerach PTZ. Oba gniazda współpracują z kartami CFexpress typu A i kartami pamięci SDXC. Dzięki nagrywaniu materiału filmowego w formacie XAVC-I o wysokiej jakości oraz metadanych nowy model Sony sprawdzi się w różnorodnych produkcjach wideo.
Karty CFexpress typu A wyróżniają się szybkością. Stabilnie zapisują nagrania o dużej objętości i z dużą liczbą klatek na sekundę. Są szczególnie użyteczne w produkcji filmów 4K o wysokiej przepływności. Kamera może także pracować w trybach nagrywania równoczesnego i naprzemiennego, fotografowania z interwałem i nagrywania plików proxy.
Wyjście SDI kamery umożliwia przesyłanie 16-bitowych danych RAW do zgodnego rejestratora zewnętrznego (sprzedawanego oddzielnie).
Kamera jest wyposażona w złącza wyjścia wideo HDMI typu A i 12G-SDI, jak również w wyjście optyczne*8 do transmisji na duże odległości.
Złącze AUDIO IN (XLR, 5-stykowe) umożliwia doprowadzenie sygnału z zewnętrznego mikrofonu lub urządzenia audio. Transmisja kanałów audio CH-1 i CH-2 odbywa się przez jedno złącze.
Do obsługi kamery, transmisji obrazu i dźwięku oraz dostarczania zasilania wystarcza jeden przewód LAN. Zmniejsza to wymagania w zakresie okablowania.
Łącze LAN obsługuje między innymi protokoły transmisji strumieniowej RTSP, SRT i NDI®|HX*9, co znakomicie ułatwia pracę w środowiskach IP.
Kamera FR7 obsługuje standard PoE++ (Power over Ethernet Plus Plus)*10, może więc być zasilana przez standardowy przewód Ethernet, bez osobnych przewodów zasilania.
Złącze TC IN umożliwia doprowadzenie kodu czasowego w celu synchronizacji z zewnętrznym urządzeniem. Do odbioru sygnałów synchronizacji w konfiguracjach z wieloma kamerami służy złącze GENLOCK.
Znajdujące się z boków kamery czerwone i zielone lampki kontrolne przydadzą się w produkcjach z użyciem wielu kamer w studiu i poza nim. Dzięki nim wykonawcy i personel mogą szybko sprawdzić, która kamera jest źródłem obrazu na wizji, a która pracuje w trybie podglądu, w gotowości do wejścia.
Kamera FR7 będzie prezentowana po raz pierwszy w dniach 9–12 września na stoisku firmy Sony na targach IBC 2022 w Amsterdamie.