Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Według danych zebranych przez Santander Consumer Bank, 87 proc. Polaków korzysta z internetu, a 71 proc. robi to codziennie. Liderami w łączeniu się z wirtualnym światem na co dzień są dwudziesto- i trzydziestolatkowie. Nie do końca przekłada się to jednak na zapewnienie sobie bezpieczeństwa na e-zakupach. Według ankietowanych w badaniu banku tylko połowa z nas weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności (54 proc.), a niewiele więcej zachowuje dowody zakupu i korespondencję ze sprzedawcą (59 proc.). Co siódmy respondent przyznaje, że w ogóle o tej kwestii nie myśli (15 proc.).
Jak wykazało najnowsze badanie Santander Consumer Banku, już niemal 90 proc. Polaków korzysta z internetu, a przeważająca część robi to codziennie. W tej drugiej grupie dominują dwudziesto- i trzydziestolatkowie (kolejno 91 i 90 proc.), jednak wysoko znalazły się również inne grupy wiekowe. Zaskakują seniorzy powyżej sześćdziesiątego roku życia, codziennie z siecią łączy się już co drugi z nich (42 proc.). Bycie stale dostępnym w internecie to domena absolwentów uczelni wyższych (91 proc. w porównaniu z 51 proc. respondentów z wykształceniem podstawowym lub zawodowym) i mieszkających w dużych miastach jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków (84 proc. w zestawieniu z 66 proc. mieszkańców wsi). Jak się okazuje, istnieje również korelacja pomiędzy aktywnością w sieci, a poziomem wynagrodzenia. Codziennie korzysta z niej aż 90 proc. zarabiających 7000 zł i więcej na rękę i tylko 47 proc. ankietowanych z pensją nieprzekraczającą 2000 zł miesięcznie.
Te różnice wiążą się najczęściej ze stylem życia – mówi Ewelina Krzynowy, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku. – Osoby z wyższym wykształceniem najczęściej wykonują pracę biurową, w której mają swobodny dostęp do internetu i często muszą z niego korzystać na co dzień, wykonując swoje obowiązki. Podobnie ludzie, którzy mieszkają w dużych miastach często zajmują się zawodowo rzeczami, które wymuszają od nich codzienny kontakt z siecią. W większych ośrodkach dzieje się też więcej rzeczy, dlatego ich mieszkańcy mogą czuć większą potrzebę „bycia na bieżąco” niż osoby mieszkające na wsi.
Zapytani o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo na e-zakupach Polacy często odpowiadali, że w ogóle nie zastanawiają się nad tą kwestią (15 proc.). Jednocześnie tylko połowa ankietowanych w badaniu Santander Consumer Banku przyznała, że weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności przed zrobieniem w nim zakupów (54 proc.). Korespondencję ze sprzedawcą i dowód zakupu zachowuje niewiele więcej, bo jedynie 59 proc. respondentów.
Takie zachowanie daje pole do popisu oszustom – ostrzega Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. – Tak częste korzystanie z internetu, jakie deklaruje większość badanych, powinno nieść za sobą większą świadomość cyberzagrożeń, których można doświadczyć również podczas zakupów w sklepie internetowym. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla naszego bezpieczeństwa.
Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, mniej niż połowa Polaków dokładnie sprawdza dane do przelewu przed przesłaniem pieniędzy (45 proc.) i korzysta z zaufanego połączenia (31 proc.) podczas kupowania w kanale online. Nie są u nas też popularne rozwiązania takie jak ubezpieczenia zakupów robionych w sieci. Korzysta z nich jedynie co dziesiąty Polak (10 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.