Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Do Wigilii Bożego Narodzenia pozostał już tylko tydzień. Ten czas spotkań z rodziną i długich rozmów przy suto zastawionym stole poprzedzają intensywne przygotowania oraz godziny spędzone na poszukiwaniu odpowiedniego prezentu, który znajdzie się pod choinką. Jak wynika z danych Deloitte, przeciętna polska rodzina wyda w tegoroczne Święta średnio 1168 zł. Największą część tej kwoty Polacy przeznaczą na prezenty, co dla branży retail oznacza ogromną szansę na zwiększenie zysków. W walce o klienta kluczowe znaczenie ma umiejętna analiza jego świątecznych nawyków zakupowych.
Dla branży retail okres okołoświąteczny należy do jednych z najważniejszych w roku. Przyjęło się, że rozpoczynają go Black Friday i Cyber Monday, kiedy to kuszeni promocjami klienci masowo szturmują siedziby sklepów i ich strony internetowe. W wielu przypadkach szaleństwo zakupowe zaczyna się już na początku listopada i trwa łącznie aż siedem tygodni. Potwierdzają to wyniki badania SAS „Christmas 2017: The Modern Shopper”, według, których w tym okresie zakupów dokonuje ponad połowa badanych (54,5%). Wbrew powszechnej opinii, osób zostawiających tę czynność na ostatnią chwilę jest niewiele, jedynie 15,5%. Specjaliści do spraw sprzedaży powinni zatem odpowiednio zaplanować i rozłożyć swoje działania w czasie, aby wystarczająco wcześnie zacząć batalię o uwagę klienta.
Boże Narodzenie to miliony ubranych choinek, zjedzonych karpi i wypowiedzianych życzeń, ale także ogromna ilość danych generowanych przez świątecznych konsumentów w cyfrowym świecie.
Analiza tych informacji stanowi ogromną wartość dla firm z branży handlowej. Zrozumienie preferencji i nawyków zakupowych klientów pozwala dotrzeć do nich z lepiej przygotowaną ofertą zakupową lub podjąć decyzję odnośnie intensywności kampanii promocyjnej. O tym, jak ogromne ma to znaczenie świadczą wyniki badania SAS, z których wynika, że aż 42,4% klientów uważa sugestie zakupowe tworzone na podstawie analizy koszyków świątecznych za mniej lub bardziej irytujące. Tylko 10,6% ankietowanych stwierdziło, że jest to w porządku, o ile wcześniej wyrazili zgodę na wysyłanie tego typu wiadomości, a 22,4% szuka w ten sposób inspiracji na kolejne zakupy.
Tworząc przedświąteczne kampanie promocyjne, musimy postawić się w roli klienta, który w tym okresie jest wręcz zalewany różnego rodzaju reklamami czy sugestiami zakupowymi. Coraz częściej pojawiają się głosy, że Święta Bożego Narodzenia stały się świętem handlu. Analityka, na podstawie informacji o dotychczasowych interakcjach z marką, pozwala wybrać najlepszą formę kontaktu z klientem i zaproponować produkt czy usługę, które go zainteresują – tłumaczy Anna Walkiewicz, Territory Sales Manager w SAS Polska.
Z najnowszego badania przeprowadzonego przez PayPal oraz Kantar Millward Brown wynika, że 66% Polaków odczuwa irytację w związku z przedświątecznymi zakupami. Problemem są zatłoczone ulice, przepełnione sklepy oraz korki na drogach. W tej statystyce w Europie przewyższają nas jedynie Czesi. Najmniej osób, które czuły się przytłoczone myślami o poszukiwaniu prezentów było w Holandii.
Dlatego z każdym rokiem konsumenci coraz chętniej odwiedzają sklepy online. Jak podaje SAS, najczęściej przeglądają strony www, szukając najlepszych ofert (66% odpowiedzi), chcąc zapoznać się z opiniami innych klientów (58,6%), sprawdzić dostępność produktu w danym sklepie (48,3%) lub jego specyfikację (34,7%). Zadaniem branży retail jest wykorzystanie danych do skonstruowania oferty w taki sposób, aby odpowiadała na potrzeby klientów cyfrowych czasów.
Jak wynika z danych SAS, aż 22,4% osób określiło samych siebie mianem zorganizowanych, twierdząc, że planuje zakupy świąteczne z wyprzedzeniem. Do kupowania „na ostatnią chwilę” przyznało się 17,1% respondentów, a 16,7% stwierdziło, że dokonuje zakupów pod wpływem emocji i stanowi to dla nich sposób na poprawę nastroju. Z perspektywy branży retail niezwykle ważna jest grupa klientów, która szuka najlepszych okazji cenowych, ale nie przywiązuje się do marki (12,4%). To właśnie ich mogą skusić oferty przygotowywane na podstawie analizowanych danych.
Co ciekawe, jedynie 3,3% konsumentów korzysta z rad, a 2,2% planuje zakupy w gronie znajomych. Zdaniem specjalistów SAS, w dobie Internetu po prostu nie ma takiej potrzeby. Opinie o danym produkcie możemy uzyskać od innych użytkowników sieci, czytając ich komentarze i oceny.