Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Po najtrudniejszym okresie pandemii wiele osób postanowiło kontynuować pracę zdalną. Aktualnie powracający problem dużej ilości zakażeń będzie pogłębiał tą tendencję. Choć jest to wygodne rozwiązanie, generuje dodatkowe zużycie prądu ze względu na konieczność ładowania służbowych telefonów czy komputerów. Co zrobić, by praca z domu nie wpłynęła negatywnie na wysokość otrzymywanych rachunków za energię elektryczną?
Praca zdalna ma zarówno wiele plusów, jak i minusów. Do pozytywów należy przede wszystkim brak konieczności dojazdów, a co za tym idzie – więcej czasu wolnego i możliwość lepszego rozplanowania dnia, a często i oszczędność na paliwie lub biletach komunikacji miejskiej. Wielu osobom praca z domu ułatwia skupienie. Z drugiej zaś strony, nie brakuje głosów, że jej efektem jest brak kontaktu z ludźmi, utrudnione relacje interpersonalne czy poczucie samotności.
Brak wyjazdów do biura przekłada się również na konieczność ładowania w naszych domach służbowych sprzętów, takich jak laptopy czy telefony. Oznacza to zwiększoną ilość zużywanego prądu i wyższe rachunki za energię elektryczną. A to przecież nie wszystko! Do tego dochodzi koszt oświetlenia, a czasem nawet działającej w czasie letnim klimatyzacji.
Jak wynika z badania „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2021” przeprowadzonego przez Koalicję Bezpieczni w Pracy, aż 97% specjalistów BHP, którzy wzięli udział w ankiecie uważa, że to pracodawca powinien pokrywać koszty energii i wody w trakcie pracy zdalnej. Jednak, choć pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia narzędzi i materiałów, to prawo nie nakłada na niego obowiązku zwrotu kosztów, takich jak opłaty za prąd i wodę. Wynika to z faktu, iż praca zdalna w rozumieniu Kodeksu pracy nie jest telepracą – a tylko za ten sposób wykonywania obowiązków przysługuje ekwiwalent. Ostateczne ustalenia w tej kwestii należą jednak wciąż do pracodawcy i pracownika, bowiem prawo takiego zwrotu nie zabrania.
Z kolei wyniki badania IBRiS przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej pokazują, aż 91 proc. respondentów określa samych siebie jako osoby oszczędzające energię elektryczną. A dla 86 proc. z nich głównym motywatorem do oszczędzania jest wysokość rachunków za prąd. Co więc zrobić, by koszt energii elektrycznej nie odbił się negatywnie na wysokości domowych wydatków? Przygotowaliśmy krótki poradnik: