Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Poland.Business Harbour to program działający od 2022 r., który cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. W programie obsłużonych zostało dotychczas blisko 700 firm, w większości z sektora IT, co zaowocowało wydaniem blisko 73 700 wniosków wizowych dla pracowników oraz ich rodzin. Zdaniem Organizacji Pracodawców Usług IT – (Software Development Association Poland – SoDA), udział w Poland.Business Harbour to szansa na wzrost konkurencyjności polskich firm za granicą. SoDA zaprezentowała też propozycję zmian w programie, które wpłyną na usprawnienie procesu przyznawania wiz.
– Pierwsze dwa lata działania Poland.Business Harbour pokazały, że jest to bardzo dobra inicjatywa z punktu widzenia polskiego sektora IT. Duży deficyt specjalistów, który według naszych wspólnych analiz z Polskim Instytutem Ekonomicznym liczy ok 150 tys. etatów, hamuje rozwój branży i konkurencyjność rodzimych firm w walce o projekty na rynkach międzynarodowych. Dzięki P.BH znacznie łatwiej jest pozyskać pracowników zza granicy, którzy są obywatelami krajów spoza strefy Schengen i w efekcie tę lukę zapełnić. Warto zaznaczyć, że program jest korzystny z punktu widzenia rodzimego rynku pracy. Największymi beneficjentami P.BH są duże firmy, które w ten sposób mogą zaspokoić swoje ogromne potrzeby rekrutacyjne, bez wysycania lokalnego rynku. W ostatnich miesiącach program doczekał się kilku zmian, o które wnioskowaliśmy jako przedstawiciele branży. A to nie wszystko. Mamy bowiem jeszcze kilka kolejnych propozycji usprawniających jego działanie – komentuje Marcelina Chojnacka, Public Advocacy Coordinator w SoDA
Poland.Business Harbour został zainaugurowany we wrześniu 2020 r. W ubiegłym roku i na początku obecnego doczekał się dwóch istotnych modyfikacji. Przede wszystkim został rozszerzony na obywateli wszystkich krajów na świecie (pierwotnie dotyczył tylko Białorusi, a następnie rozszerzano o kolejne kraje: Ukraina, Rosja, Mołdawia, Gruzja, Armenia i Azerbejdżan). Druga zmiana, wprowadzona w styczniu 2023 r., dotyczyła możliwości składania wniosków o przedłużenie wizy przez uczestników programu w placówkach do tego przeznaczonych mieszczących się w Lublinie, Warszawie i Poznaniu, bez konieczności przechodzenia ponownej procedury w swoim rodzimym kraju.
Zdaniem SoDA, aby program w jeszcze większym stopniu odpowiadał na potrzeby firm oraz osób, które biorą w nim udział, a jednocześnie był lepiej dostosowany do realiów, warto wprowadzić do niego kolejne usprawnienia. Składają się na to 3 propozycje:
W ocenie SoDA istnieje potrzeba ujednolicenia procesów w konsulatach, ponieważ w zależności od miasta i kraju mogą być wymagane do przedstawienia różne dokumenty. Zdarzały się przypadki, gdy jeden z konsulatów wymagał od kandydata dokumentów potwierdzających doświadczenia zawodowego w IT, podczas gdy w innym mieście takie dokumenty nie były wymagane.
– Praktyka pokazuje, że zasady dotyczące składania wniosków mogą być niejasne lub niejednolite i różnie interpretowane. Jako SoDA rekomendujemy prowadzenie szkoleń pod kątem P.BH w poszczególnych konsulatach oraz stworzenie katalogu dokumentów, które są niezbędne przy składaniu wniosku. Ponadto, w ramach P.BH są dostępne dwie ścieżki dla aplikowania do programu – jako indywidualny specjalista oraz bezpośrednio przez PAIH, co również może budzić wątpliwości osób ubiegających się o wizę P.BH. Warto opisać te dwa warianty tak, by kandydat znał dobrze wszystkie warunki, które musi spełnić – tłumaczy Marcelina Chojnacka.
W sytuacji, w której członkowie rodziny aplikują o wizy w dwóch różnych okręgach konsularnych w jednym kraju, proces jest niemożliwy do sfinalizowania. Dzieje się tak, ponieważ zaproszenie przychodzi do głównego wnioskującego. Dodatkowo lista dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku przez rodzinę jest niejednoznaczna i często nie jest ona w stanie złożyć takiego wniosku równocześnie. W konsekwencji tego często jej członkowie nie mogą zawnioskować o PBH na podstawie wizy głównego wnioskującego. Brak jest zatem ułatwień i procedur wewnętrznych usprawniających proces połączenia osoby wnioskującej z rodziną.
– Rekomendujemy umożliwienie składania wspólnego wniosku w jednym okręgu wizowym (niezależnie od rejonizacji) oraz opracowania jednolitego formularza wraz z listą dokumentów pozwalających na ubieganie się o wizę w różnych okręgach lub uwzględniających przesunięcie czasowe – powiedziała Marcelina Chojnacka.
Punkt ten dotyczy sytuacji, w której cudzoziemiec nie zdąży uzyskać kolejnego dokumentu uprawniającego do pracy przed wygaśnięciem wizy P.BH. Jest to szczególnie ważne dla osób, które oczekują na wydanie zezwolenia na pobyt w wielomiesięcznych postępowaniach. W efekcie pracodawca może być zmuszony zabezpieczyć legalność pracy cudzoziemca w okresie przejściowym (między końcem wizy a uzyskaniem zezwolenia na pobyt) przy użyciu dotychczasowych procedur (np. zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy). SoDA proponuje udostępnienie łatwiejszej ścieżki do kontynuowania pracy cudzoziemca w Polsce. Wpisywałoby się to idealnie w cel prowadzenia programu PBH, czyli przyciągnięcie i zatrzymanie w Polsce talentów spoza naszych granic.
Od początku istnienia (wrzesień 2020 r.) w programie Poland.Business Harbour obsłużonych zostało blisko 700 firm. W tym czasie wydano 73 700 wniosków wizowych, z czego 61 000 rekomendacji w 2022 r. (ok 70% po agresji Rosji na Ukrainę). Spośród wszystkich osób, dla których wydano rekomendacje ok. 55% stanowiły osoby relokowane w celu podjęcia zatrudnienia w projekcie inwestycyjnym (pracownicy, podwykonawcy lub kandydaci do pracy), a 77% osoby mogące potencjalnie zasilić w Polsce rynek pracy (wyżej wymienieni i ich małżonkowie). Łączna wartość inwestycyjna zakończonych i trwających inwestycji to niemal 180 mln euro.