Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Czym różnią się między sobą agencje reklamowe, jakie są ich rodzaje? Sprawdź i wybierz właściwą do obsługi twojej firmy.
Przez dziesięciolecia agencje zajmowały się wymyślaniem pomysłu na produkty i usługi swojego klienta i znajdowaniem pomysłu, jak zachęcić konsumentów do ich kupna. W największym skrócie, praca ta opierała się na stworzeniem chwytliwego hasła czy sloganu oraz efektownej kreacji – graficznej, gdy szło o reklamę prasową i wideo, gdy reklama trafiała do emisji telewizyjnej. Właśnie te dwie kategorie mediów, plus radio, dominowały jako kanały dotarcia w komunikacji marketingowej. W międzyczasie oczywiście narodziła się moda na billboardy czyli reklamę zewnętrzną. Ale największego przełomu dokonał rzecz jasna internet.
To, w reklamie dla którego z mediów specjalizuje się agencja, determinuje jeden z podziałów tych firm. O ile te, które zajmowały się reklamą prasową i telewizyjną, nazywa się ATL-owymi, to wyspecjalizowane w internecie – agencjami digitalowymi (bądź interaktywnymi). Dodać warto jeszcze o agencjach BTL-owych, które zajmują się wyłącznie wsparciem w miejscach sprzedaży (np. w sklepach).
Taki podział był popularny jeszcze dekadę temu. Z czasem agencje digitalowe zaczęły rozszerzać swoje kompetencje o nowe obszary, zwłaszcza produkcję wideo (bo i filmy zdominowały przekaz online). W międzyczasie ATL-owe agencje tworzyły działy digital bądź przejmowały na rynku małe, specjalistyczne agencje interaktywne. Cel był ten sam: zaspokoić szerokie spektrum potrzeb reklamodawców.
Drugi podział agencji oparty jest na różnicach właścicielskich. Przez cały niemal XX wiek rozwijały się agencje w USA, które z czasem rozrastały się w potężne holdingi, wchodzące na rynki zagraniczne, zwłaszcza na zachodzie Europy (w latach 90., także do Polski i całej Europy Środkowowschodniej). Dziś większość znanych na świecie agencji działa w ramach holdingów – grup reklamowych. Ale na drugim biegunie są niezależne kapitałowo od tych grup agencje, rosnące organicznie. Jakie to ma znaczenie dla klientów? Z reguły te sieciowe agencje są mniej elastyczne i zdolne do indywidualnego podejścia do klienta. Działają wedle sprawdzonych wzorców, nieraz wypracowanych i narzuconych przez centralę. Agencje niezależne są bardziej zwinne, bliżej potrzeb klienta i z reguły otwarte na zmiany.