Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Rok 2020 okazał się punktem zwrotnym dla rozwoju telezdrowia. Badanie VMware pokazuje, że niemal połowa (44%) Europejczyków z entuzjazmem podchodzi do zastąpienia osobistych konsultacji medycznych spotkaniami zdalnymi z lekarzem. Co ciekawe, w największym stopniu z telemedycyny chcą korzystać osoby w wieku 45-54 lat.
Lockdown, przeciążenie służby zdrowia, a jednocześnie obawa przed koronawirusem sprawiły, że wielu pacjentów, zamiast skorzystać z wizyty w przychodni, testowało skuteczność telemedycyny i teleporad. W Wielkiej Brytanii przed pojawieniem się koronawirusa konsultacje wideo stanowiły zaledwie 1% z 340 milionów wizyt rocznie realizowanych przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i pielęgniarki w systemie NHS. Po wybuchu pandemii, liczba wizyt na ostrym dyżurze spadła o 57% w porównaniu z rokiem 2019, natomiast platforma lekarska Push Doctor odnotowała wzrost liczby konsultacji o 70% tygodniowo.
Nie inaczej jest w Polsce. Z raportu NFZ wynika, że w czasie epidemii nawet 80% konsultacji medycznych odbywało się w formie teleporady. Niektórzy pacjenci skorzystali z tej możliwości po raz pierwszy w życiu. Wiele wskazuje na to, że znaczna część z nich nie wyobraża sobie powrotu do tradycyjnego modelu ochrony zdrowia. Według raportu STADA Health Report 2020 3 na 4 Polaków jest skłonnych do korzystania z porad lekarskich w formie zdalnej — w 2019 taką wolę wyrażało 58% ankietowanych.
W czasie pandemii wiele osób, które wcześniej nie korzystały z pracy zdalnej, dostrzegło w tym modelu wiele zalet. Na tyle oswoiły się one z technologią, że dziś większość z nich preferuje model hybrydowy — połączenie pracy z domu z pracą w biurze. Z telemedycyną jest podobnie. Nie traktujemy jej jako zamiennik tradycyjnej opieki zdrowotnej, ale jej ważne uzupełnienie. Wraz z cyfryzacją służby zdrowia będzie to coraz bardziej widoczne — zwraca uwagę Arkadiusz Sikora z VMware.
Firma przeprowadziła badanie, z którego wynika, że z powodu pandemii podejście do telemedycyny zmieniło się znacząco. Z raportu VMware wynika, że 46% konsumentów wierzy w to, że technologia znacznie obniża u nich ryzyko inwazyjnego zabiegu chirurgicznego w ciągu najbliższych 5 lat. 51% uważa, że technologia pozwala podnieść jakość życia osób znajdujących się w trudnej sytuacji, np. osób starszych i niepełnosprawnych. 58% badanych jest zadowolonych z faktu, że członkowie ich rodzin, którzy chorują przewlekle i mają zapewnione bezpieczeństwo pomimo tego, że mieszkają z dala od placówek medycznych.
Badania pokazują jednocześnie, że najbardziej entuzjastycznie nastawieni do modelu opieki zdrowotnej, w którym wizyty u lekarza odbywają się przy wykorzystaniu technologii, są osoby w wieku 45-54 lat.
Telemedycyna otrzymała duży kredyt zaufania. I bardzo dobrze, bo niesie ze sobą bardzo dużo korzyści dla pacjenta. Jest też jednym ze sposobów na odciążenie służby zdrowia i obniżenie jej kosztów. Trzeba tylko pamiętać o tym, by tego potencjału nie zmarnować i przygotowując się do cyfryzacji poświęcić wystarczająco dużo uwagi technologicznym fundamentom. Od nich zależy bezpieczeństwo wrażliwych danych pacjentów czy ciągłość działania usług – zwraca uwagę Arkadiusz Sikora z VMware.
Badania pokazują, że pacjenci coraz przychylniej patrzą na wykorzystanie technologii podczas zabiegów. Wzrosła wiara w możliwości sztucznej inteligencji w obszarze ochrony zdrowia. 40% pacjentów jest dziś w stanie zaufać komputerowi, który zamiast lekarza, rozpozna anomalie, na przykład komórki rakowe. Co więcej, zdaniem
ankietowanych roboty są mniej zawodne — 45% respondentów pozytywnie odnosi się do wykonania inwazyjnego zabiegu chirurgicznego przez lepiej wykwalifikowanego lekarza ze wsparciem robotów chirurgicznych niż osobiście przez lekarza o niższych kwalifikacjach.
Badanie VMware potwierdziło również spadek nieufności związanej z przekazywaniem danych o stanie zdrowia. Nie wystarcza nam już wpisanie w wyszukiwarce Google symptomów choroby, 60% konsumentów nie ma nic przeciwko temu, by ich lekarz dysponował pełnymi informacjami o ich codziennym życiu, np. o poziomie aktywności fizycznej, diecie i odżywianiu, aby mógł zapewnić im lepszą opiekę zdrowotną.
Efekt domina stopniowo eliminuje sceptycyzm wobec wykorzystania technologii w ochronie nas samych, jak też rodzin czy przyjaciół — mówi Jens Kögler, Healthcare Industry Director EMEA w VMware. – Pacjenci, którzy jako pierwsi dostrzegli potencjał tej technologii w zakresie monitorowania, diagnozowania oraz poprawy stanu zdrowia i samopoczucia, pomagają zmienić jej odbiór społeczny — dodaje Sikora.