Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych (DOJ) zaproponował, aby Google, firma należąca do Alphabet, sprzedała swoje kluczowe technologie reklamowe – platformy AdX oraz DFP. Propozycja ta pojawiła się po wyroku sądu federalnego, który stwierdził, że Google bezprawnie zdominował dwa rynki technologii reklamowych, co miało negatywny wpływ na konkurencję. Zgodnie z decyzją sędziego, sprzedaż tych narzędzi może być konieczna, by przywrócić równowagę na rynku.
AdX to jedna z głównych giełd reklamowych, na której wydawcy sprzedają swoją przestrzeń reklamową w czasie rzeczywistym. Z kolei platforma DFP jest używana do zarządzania i dostarczania tych reklam. Dominacja Google w tych obszarach umożliwiła firmie kontrolowanie ogromnej części rynku, co z kolei mogło zniechęcać konkurencję do inwestowania w alternatywne rozwiązania.
Google, który już w 2023 roku zaproponował sprzedaż AdX w odpowiedzi na dochodzenie antymonopolowe w Unii Europejskiej, stawia jednak opór. Firma argumentuje, że proponowane przez DOJ środki są zbyt daleko idące i mogą zaszkodzić wydawcom i reklamodawcom. W ocenie Google, zmiany tego typu mogą prowadzić do destabilizacji całego rynku.
Warto zauważyć, że choć Google zdaje się opóźniać działania, rosnąca presja regulacyjna, zarówno w USA, jak i w Europie, pokazuje, że dominacja giganta w obszarze reklamy cyfrowej jest już na celowniku władz antymonopolowych. Możliwość sprzedaży kluczowych zasobów Google mogłaby zatem zmienić krajobraz cyfrowych rynków reklamowych. Z perspektywy wydawców oznaczałoby to większą szansę na zróżnicowanie źródeł przychodów, ale również ryzyko związane z niepewnością regulacyjną i operacyjną.
Decyzja sądu z pewnością otworzy nowy rozdział w walce o sprawiedliwość na rynku technologii reklamowych, ale jej wpływ na przyszłość Google i całej branży może być wielki.