Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Napięcia geopolityczne mają ogromny wpływ na globalne łańcuchy dostaw. Firmy coraz częściej stają w obliczu potrzeby poprawy swoich łańcuchów dostaw, aby przeciwdziałać wszelkim przeciwnościom. Chociaż cele te są jasno określone, ostatnie badania pokazują, że odsetek firm, które poprawiły monitorowanie łańcucha dostaw, zmniejszył się. W centrum uwagi stają się dwaj superbohaterowie: odporność i przejrzystość. Jak ci dwaj superbohaterowie kształtują łańcuchy dostaw przyszłości i jakie wyzwania mogą rozwiązać?
Pandemia COVID-19 uwidoczniła słabości wielu łańcuchów dostaw na całym świecie. Nagłe przerwy, straty produkcyjne i wąskie gardła w zakupach surowców oraz wysokie stawki frachtowe zmusiły firmy do ponownej oceny swoich łańcuchów dostaw. Nierzadko brakowało przeglądu tego, gdzie znajdują się towary i jak długo potrwa transport. Informacje na jego temat trzeba było uzyskać ręcznie, a dane nie zawsze były aktualne, zwłaszcza w przypadku transportu morskiego. Stało się jasne, że tylko ci, którzy mogą reagować na ryzyko na wczesnym etapie, potrzebują odpornych kanałów zamówień.
W ciągu ostatnich dwóch dekad usprawnienie procesów i zbędnych struktur dostawców było priorytetem. W rezultacie większość firm ma ograniczone zakłady produkcyjne, głównie w Chinach. W czasie pandemii, a także w kolejnych kryzysach, zależności firm od poszczególnych dostawców pokazały słabości strategii zaopatrzenia. Szeroka sieć partnerów ma minimalizować zależności i konsekwencje zakłóceń w łańcuchu dostaw. Wiele firm poszukuje partnerów w innych krajach azjatyckich, takich jak Wietnam, Malezja czy Tajlandia, które zyskują na rosnących płacach w Chinach i stają się atrakcyjnymi lokalizacjami dla różnych branż.
Rozwój ten wiąże się jednak ze złożonością, zarówno w identyfikacji odpowiednich partnerów, jak i w organizacji logistycznej. Im więcej zaangażowanych podmiotów,, tym większa liczba używanych systemów komunikacyjnych. Ponadto branża transportowa nadal ma struktury podobne do silosów, co utrudnia dostęp do wiarygodnych danych w czasie rzeczywistym. Czy towary dotarły do portu na czas? Czy zostały załadowane na statek? Czy jest opóźnienie i jakie koszty są z tym związane? Chociaż stopień cyfryzacji w tradycyjnym przemyśle transportowym wzrósł od czasu pandemii, brak sieci zaangażowanych stron nadal stwarza bariery w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
Aby uzyskać przegląd rozdrobnionego łańcucha dostaw, potrzeba cyfrowej wieży kontrolnej, analogicznej do Wieży Avengersów. Platformy widoczności konsolidują, harmonizują i udostępniają dane wszystkich zaangażowanych podmiotów. Pomaga to menedżerom łańcucha dostaw poprawić podejmowanie decyzji i wydajność oraz lepiej współpracować z dostawcami usług. W przeciwieństwie do systemu zarządzania transportem (TMS), który digitalizuje procesy wewnętrzne i administracyjne związane z transportem towarów, platforma widoczności działa jako organ kontrolny, dostarczając informacji w czasie rzeczywistym o śledzeniu towarów oraz szacowanym czasie przybycia (ETA).
Platformy widoczności oferują również funkcje prognozowania, korzystając z obszernych danych zewnętrznych, takich jak AIS (Automatic Identification System) z żeglugi kontenerowej, ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) z frachtu lotniczego, telematycznych danych o pozycji z różnych środków transportu oraz milionów punktów danych na temat przepływów ruchu i przesyłek. Zebrane informacje są wykorzystywane do zasilania algorytmu, który stale ewoluuje, umożliwiając wiarygodne prognozy dotyczące łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym.
Dzięki temu można efektywnie zarządzać zapasami buforowymi, znaleźć alternatywne trasy i środki transportu, uniknąć kosztownych przesyłek lotniczych w ostatniej chwili oraz lepiej koordynować wszystkie sekcje transportu, zapobiegając korkom w krytycznych węzłach.
Odporność i przejrzystość są kluczowe dla nowoczesnych łańcuchów dostaw. Pandemia i napięcia geopolityczne pokazały, że firmy potrzebują bardziej elastycznych i przejrzystych łańcuchów dostaw. Poprzez dywersyfikację i cyfryzację, mogą zmniejszyć wąskie gardła i aktywnie reagować na zakłócenia.