Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Ubezpieczenia komunikacyjne (OC i autocasco) mają duże znaczenie dla krajowych ubezpieczycieli. Sprawdziliśmy, które firmy są najbardziej uzależnione od tych polis.
Możliwość sprawdzenia udziału polis komunikacyjnych w łącznej składce ubezpieczycieli wynika z faktu, że KNF niedawno opublikował ciekawe dane na ten temat. Wspomniane informacje dotyczą zarejestrowanych w Polsce ubezpieczycieli z działu II, którzy w 2018 r. oferowali ubezpieczenia komunikacyjne. Od stycznia do grudnia 2018 r. polisy komunikacyjne przeciętnie stanowiły 58,0% składki zebranej przez analizowane zakłady ubezpieczeń. „Warto odnotować, że obowiązkowe OC dla posiadaczy pojazdów lądowych wygenerowało aż 37,5% zebranej składki. Wynik dotyczący casco wszystkich pojazdów lądowych (z wyjątkiem pojazdów szynowych) był znacząco niższy (20,5%), mimo że polisy AC zwykle cechują się o wiele większą jednostkową ceną niż OC komunikacyjne” – zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje z 2018 r. wskazują, że poszczególni ubezpieczyciele bardzo różnią się pod względem zaangażowania w rynek OC komunikacyjnego i AC. Najwyższe wyniki dotyczące udziału obowiązkowego OC i łącznego udziału polis komunikacyjnych w zebranej składce osiągnął Link4 TU S.A. (odpowiednio: 76,0% i 91,7%). „Ten ubezpieczyciel należący obecnie do grupy kapitałowej PZU jest przykładem rynkowego gracza, który skupia się na sprzedaży polis komunikacyjnych. Inne ubezpieczenia (np. mieszkaniowe i turystyczne) stanowią tylko skromny dodatek, jeżeli weźmiemy pod uwagę wartość składki zbieranej przez Link4” – komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Trzeba podkreślić, że TUiR Warta S.A. także wyróżnia relatywnie wysokim udziałem polis komunikacyjnych w całej zebranej składce (69,4%). Wynik tego ubezpieczyciela był większy od analogicznej wartości osiągniętej w 2018 r. przez PZU SA (60,8%). Dane KNF-u wskazują, że ponadprzeciętnym udziałem polis komunikacyjnych w składce cechowały się też następujące zakłady ubezpieczeń: TUW TUW (68,7%), TUZ TUW (66,7%), Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group (64,9%), AXA Ubezpieczenia TUiR S.A. (64,5%), Generali T.U. S.A. (62,9%), Gothaer TU S.A. (61,9%), STU Ergo Hestia SA (61,3%) oraz TUiR Allianz Polska S.A. (60,8%).
Jeżeli natomiast chodzi o większe zakłady ubezpieczeń, dla których polisy komunikacyjne generowały niewielki przypis składki, to warto wskazać chociażby na Aviva TU Ogólnych S.A. (38,9%) oraz Concordia Polska TUW (31,7%). „Na samym końcu zestawienia znaleźli się ubezpieczyciele bardzo rzadko sprzedający polisy komunikacyjne. Mowa o Polski Gaz TUW, TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych i Partner TUiR S.A.” – wymienia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje zebrane przez analityków Ubea.pl, pozwalają na wyciągnięcie również innych ciekawych wniosków. Interesujące wydaje się np. porównanie udziału ubezpieczeń casco pojazdów lądowych (głównie autocasco) w łącznej składce analizowanych zakładów ubezpieczeń z 2018 r. Dane KNF-u wskazują, że dwóch ubezpieczycieli mocno angażujących się w rynek komunikacyjny, sprzedaje relatywnie mało polis casco. Chodzi o TUW TUW oraz TUZ TUW. Wśród porównywanych zakładów ubezpieczeń znajdziemy również takie firmy, w przypadku których polisy casco mają udział składki znacznie wyższy od rynkowej średniej. Warto przypomnieć, że ta średnia w 2018 r. wyniosła 20,5%. „O wiele większe wyniki odnotowano dla firm Compensa TU VIG (29,1%) oraz TUiR Allianz Polska (35,8%). Można śmiało stwierdzić, że dwaj wspomniani ubezpieczyciele specjalizują się w polisach casco” – podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.