Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Jak wynika z badań przeprowadzonych niedawno na zlecenie Mastercard, 9 na 10 osób uważa ochronę danych za bardzo ważną, lecz tylko 1/4 twierdzi, że firmy bardzo dobrze wywiązują się ze swoich obowiązków w zakresie przetwarzania danych osobowych. W związku z tym Mastercard poinformował o inicjatywie Data Responsibility Imperative, mającej na celu poprawę sytuacji. Firma zaprasza inne podmioty do wspólnego wypracowywania podstawowych zasad etycznego gromadzenia i przetwarzania danych klientów.
Mastercard zaproponował sześć zasad odpowiedzialnego przetwarzania danych. Mają one pomóc firmom w realizacji zrównoważonych programów mających na celu sprostanie wyzwaniom gospodarki cyfrowej, tak aby przynosiła ona korzyści wszystkim jej uczestnikom.
| Sześć zasad odpowiedzialnego przetwarzania danych | |
| Bezpieczeństwo i ochrona | Firmy muszą stosować najwyższej klasy procedury z zakresu bezpieczeństwa i ochrony danych. |
| Przejrzystość i kontrola | Firmy powinny jasno i prosto informować, w jaki sposób gromadzą, wykorzystują i udostępniają dane osób fizycznych, oraz umożliwiać im kontrolę nad wykorzystywaniem ich danych. |
| Odpowiedzialność | We wszystkich swoich praktykach związanych z przetwarzaniem danych firmy powinny stawiać interes klientów na pierwszym miejscu. |
| Bezstronność | Firmy muszą używać danych w sposób przemyślany, tak aby ograniczyć do minimum skutki uprzedzeń, nieprawidłowości i niedokładności. |
| Innowacyjność | Firmy powinny ciągle wprowadzać innowacje, aby wykorzystywać dane w sposób przynoszący korzyści ich klientom. |
| Wpływ na społeczeństwo | Firmy powinny wykorzystywać dane do identyfikacji nowych potrzeb i możliwości, aby móc wprowadzać pozytywne zmiany społeczne. |
Jak wynika z przeprowadzonej ankiety, przedsiębiorstwa przestrzegające tych zasad mogą zyskać zaufanie ponad 90% badanych. Ponad połowa klientów deklaruje, że chętniej skorzystałaby z usług firmy stosującej przejrzyste zasady przetwarzania danych. Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że w XXI wieku odpowiedzialne przetwarzanie danych wchodzi w zakres społecznej odpowiedzialności biznesu.
Mastercard przestrzega powyższych zasad dbając, aby dane osobowe zawsze były wykorzystywane w sposób etyczny, zgodny z przepisami i korzystny dla klientów. Obecnie firma stosuje następujące rozwiązania:
Dzięki współpracy sektor biznesowy może wypracować zrównoważony model zarządzania danymi przynoszący korzyści społeczne. Odpowiedzialne wykorzystanie danych może nam pozwolić lepiej poznać społeczne wzorce zachowań i lepiej rozwiązywać ważne problemy naszego świata – mówi Stefaan Verhulst, współzałożyciel instytutu GovLabs na Uniwersytecie Nowojorskim i szef Data Collaboratives Initiative.