Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Nowy rok zaczął się niezwykle obiecująco dla rynku internetowych domen. Serwis dnjournal.com poinformował właśnie o sprzedaży adresu California.com za kwotę 3 milionów dolarów.
Kilkanaście dni wcześniej pojawiła się na nim informacja o zakupie adresu DXL.com za 1,15 mln $. Tym samym, jest to już druga siedmiocyfrowa transakcja na rynku domen w tym roku, choć końca dobiega dopiero jego pierwszy miesiąc. Nic w tym jednak dziwnego, biorąc pod uwagę, że wartości zwrotu z inwestycji w „wirtualną przestrzeń” Internetową są wyższe niż… w nieruchomości.
To wniosek płynący z ostatniego opracowania słynnej firmy Escrow.com, która postanowiła pochylić się nad analizą opłacalności lokowania kapitału w cyfrowych zasobach, w konfrontacji z tradycyjnymi podmiotami inwestycyjnymi. Internetowe domeny zestawiono więc z akcjami giełdowymi, obligacjami oraz nieruchomościami. Wszystko to na przestrzeni lat 2002-2018. Wnioski?
Przyglądając się wykresowi obrazującemu procentowy poziom zwrotu z inwestycji w ciągu minionych 16 lat dość szybko można zauważyć, że ulokowanie kapitału w adresach internetowych cechuje się wyższymi wartościami IRR (stopa zwrotu) niż nieruchomości, a niekiedy nawet akcje giełdowe oraz obligacje. Ponadto, domeny zachowują również wyższą stabilność inwestycyjną, co zwykle nie jest typowe dla tzw. zasobów cyfrowych. To rynek, który z całą pewnością zdążył już „dorosnąć” – nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę, iż firmowe serwisy WWW, w tym zwłaszcza te z faworyzowaną przez Google domeną .com są podstawą funkcjonowania przedsiębiorstw na zagranicznych rynkach i gwarantują jej możliwość łatwego odnalezienia przez potencjalnych klientów czy partnerów biznesowych – tłumaczy Grzegorz Żmijewski, ekspert rynku ICT, od lat zawodowo zajmujący się pozyskiwaniem międzynarodowych adresów WWW na zlecenie polskich firm.
O atrakcyjności inwestycyjnej adresu internetowego decyduje przede wszystkim pięć parametrów. Pierwszy z nich to rozszerzenie – choć popularność stale zyskują tzw. nowe domeny typu .online, .club, .bank czy .tech, niepodzielnie najwyższą wartością na rynku cechują się adresy korzystające z końcówek gwarantujących globalną rozpoznawalność przez Google, w tym szczególnie .com, ale także np. .net czy .org. Drugi to łatwość jej zapamiętania i przywoływania, czyli nieskomplikowana i łatwo kojarzona nazwa. Trzeci to dopasowanie do aktualnych trendów, czyli terminów oraz haseł najczęściej wyszukiwanych w danym okresie w najpopularniejszej wyszukiwarce świata
Stąd, aktualnie największym zainteresowaniem cieszą się adresy poświęcone np. tematyce sztucznej inteligencji, kryptowalutom czy choćby car sharingowi. Działające w tych obszarach firmy mają możliwość zapewnienia sobie przy ich pomocy automatycznych skojarzeń z danym produktem czy usługą, dysponując np. adresem www.crypto.com czy www.shareride.com – dodaje Grzegorz Żmijewski. – Czwarty parametr to jakość kontentu, a więc treści znajdujące się w konkretnym serwisie. Dotyczy to nie tylko tekstu, ale np. intuicyjności i łatwości obsługi platformy e-commerce w przypadku sklepów internetowych. Ostatnim jest natomiast długość adresu internetowego – im krótsza nazwa, tym zwykle wyższa jego wartość na rynku.
Zainteresowanie zakupami domen, szczególnie tych najwyżej pozycjonowanych przez Google, z pewnością nie będzie spadać. Wymierny wpływ na taki stan rzeczy będzie miało przede wszystkim wychodzenie firm poza granice swoich państw. Ma to również odniesienie do Polski, gdzie wartość eksportu produktów i usług – w tym zwłaszcza IT – stale rośnie. Z pewnością możemy także spodziewać się dużej aktywności inwestorów. Dość wspomnieć, iż jest to rynek interesujących i rzadko spotykanych w innych branżach inwestycji. Szczególnie ciekawym potwierdzeniem tej tezy jest przykład amerykanina Mike’a Manna, który mocno zaznaczył się branży dzięki temu, iż w mniej niż 24 godziny zakupił 14962 internetowe adresy z zamiarem ich odsprzedaży.
Zgodnie z ostatnim raportem VeriSign, na koniec III kwartału 2018 zarejestrowanych było 342,4 miliona wszystkich adresów WWW. Aż 151,7 mln spośród nich to serwisy korzystające z końcówki .com oraz .net.