Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Internet rzeczy (IoT) zmienia sposób, w jaki żyjemy i pracujemy. Od inteligentnych rozruszników serca, urządzeń śledzących naszą kondycję, po asystentów głosowych i inteligentne dzwonki do drzwi — ta technologia sprawia, że jesteśmy zdrowsi, bezpieczniejsi i bardziej produktywni. Jednocześnie została także wykorzystana do wprowadzenia na rynek nowych, efektownych zabawek dla dzieci.
Wedle szacunków globalny rynek inteligentnych zabawek do 2027 r. odnotuje dwucyfrowy wzrost, a jego wartość przekroczy 24 miliardy dolarów. Jak przypominają eksperci ESET, gdy w jednym miejscu spotykają się: łączność, dane i ich przetwarzanie, należy zawsze pamiętać o kwestiach prywatności i bezpieczeństwa. Jak pokazuje historia, inteligentne zabawki mogą być źródłem cyber-problemów, dlatego warto wybierać je w oparciu o analizę kluczowych aspektów szeroko rozumianego cyberbezpieczeństwa.
Choć tradycyjne zabawki nie odeszły, i najprawdopodobniej nigdy nie odejdą do lamusa, to obecnie do wspomagania rozwoju dzieci coraz częściej wykorzystujemy nowoczesne technologie. Jednym ze sposobów na to są inteligentne zabawki. Podobnie jak w przypadku każdego innego urządzenia bazującego na Internecie Rzeczy, również tu istotą działania jest wykorzystanie łączności, metod sztucznej inteligencji i dwukierunkowej komunikacji. Celem jest stworzenie urządzeń, wciągających i interaktywnych, które będą zapewniać responsywne wrażenia z korzystania z nich. Smart zabawki posiadają mikrofony i kamery oraz głośniki i wyświetlacze umożliwiające użytkownikom korzystanie z obrazów i dźwięków. Wyposażone są również w Bluetooth łączący zabawkę z dedykowaną jej aplikacją oraz interfejs do połączenia z routerem Wi-Fi. Inteligentne zabawki, dzięki technologii, pomagają najmłodszym wkraczać w rzeczywistość zupełnie odmienną, od tej, w której dorastała większość dorosłych obecnie ludzi.
Zabawki działające jako urządzenia Internetu Rzeczy mają moc angażowania. Dwustronna interakcja pomaga rozwijać się młodemu człowiekowi. Niestety rosnąca konkurencja powoduje, że będący pod presją rynku producenci mogą oszczędzać na zabezpieczeniach.
– W rezultacie urządzenia Internetu Rzeczy nierzadko zawierają luki w oprogramowaniu, umożliwiając nieuprawiony dostęp do urządzenia i jego danych. Niektóre zabawki mogą wymagać przy uruchomieniu wprowadzenia poufnych danych, które niekoniecznie przechowywane są we właściwy, czyli bezpieczny sposób – wyjaśnia Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa w ESET.
W przeszłości miało miejsce kilka niebezpiecznych zdarzeń, których negatywnymi bohaterami były właśnie inteligentne zabawki.
W 2019 roku firma konsultingowa NCC Group przeprowadziła badanie siedmiu inteligentnych zabawek. Efektem testu było wykrycie 20 problemów – z których dwa uznano za wysokiego ryzyka, a dla trzech ryzyko określono jako średnie. Typowe problemy, na jakie wskazano w badaniu to:
– Skutki potencjalnego włamania do urządzenia Internetu Rzeczy mogą być groźne. W przeszłości miał miejsce incydent polegający na przesyłaniu przez atakującego nieodpowiednich treści głosowych, które miały na celu wystraszyć rodziców dziecka – komentuje Kamil Sadkowski, z ESET.
Co więcej istnieje teoretyczna możliwość, że atakujący poprzez zabawkę z funkcjami dźwiękowymi włamie się do inteligentnych domów, wykorzystując polecenia dźwiękowe do systemu aktywowanego głosem np. „otwórz drzwi wejściowe”. Choć taki scenariusz wydaje się nieprawdopodobny, to trzeba mieć świadomość, że nie jest on z gatunku science fiction.
Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa przypominają o stosowaniu dobrych praktyk, które pozwolą przeciwdziałać potencjalnym zagrożeniom w obszarze bezpieczeństwa i prywatności związanym z używaniem inteligentnych zabawek.