Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

IDC prognozuje, że europejski biznes nareszcie otworzy się na analitykę Big Data, a tempo wzrostu będzie dwucyfrowe. Czas najwyższy, bo jak na razie o Wielkich Zbiorach Danych dużo się mówi, a mało się robi. Z danych Eurostatu wynika, że raptem co dziesiąta firma w Europie wykorzystuje analitykę Big Data.
Z wykorzystaniem Big Data w euro-biznesie jest trochę jak z zorzą polarną, niby każdy zna, a jednak mało kto widział. Pozyskiwanie, magazynowanie oraz przetwarzanie danych to we współczesnym biznesie bardzo ważne procesy. Tak mówi teoria, ale z jej realizacją, bywa różnie. Chociaż rozwiązania te znane są biznesowi od dekady, a często wręcz stanowią do spółki z “cyfrową transformacją” i “Przemysłem 4.0” słowa klucze w dyskusji o rozwoju, to wielkie zbiory danych lepiej wypadają w mediach i na konferencjach branżowych niż w codzienności biznesowej. Doskonale widać to w statystykach Eurostatu, które mówiąc oględnie, nie są pocieszające.
87% firm w Europie nie wykorzystuje analityki Big Data – grzmią pogromcy mitów z Eurostatu. Przedsiębiorcy, którzy zbierają, przechowują i przetwarzają dane, są w mniejszości i bliżej im do ciekawostki niż znaczącej siły. – Na tego typu statystyki można patrzeć w różny sposób. Rzeczywiście na pierwszy rzut oka, wygląda to bardzo słabo, ale to jedna strona medalu. – zauważa Arkadiusz Bała z firmy BPSC i dodaje – Do dużego worka europejski urząd statystyczny wrzucił wszystkie firmy; te jednoosobowe i mikro, są na równi z małymi, ale też średnimi i dużymi. To właśnie ci najmniejsi zaniżają statystyki, ale nic w tym dziwnego, bo zazwyczaj nie korzystają z Big Data, bo nie potrzebują. – mówi ekspert ze śląskiej spółki IT. Dogłębna analiza danych Eurostatu potwierdza słowa Arkadiusza Bały z BPSC. Co piąta (19%) średnia firma w UE wykorzystuje analitykę Biga Data. Jeszcze lepiej statystki wyglądają w przypadku największych przedsiębiorstw, które zatrudniają co najmniej 250 pracowników. Co trzecia taka firma (31%) w Unii zbiera, magazynuje i przetwarza duże zbiory danych. Polska jest odbiciem Europy i tak jak w całej Wspólnocie, także nad Wisłą najwięksi wypadają najlepiej. Średnio co czwarta (26%) duża firma w Polsce używa Big Data, współczynnik przy średnich spada do 12%, a w przypadku najmniejszych wynosi 6%. Niestety w ujęciu całościowym jesteśmy grubo poniżej średniej dla UE, nasycenie nadwiślańskiego biznesu analityką Big Data wynosi 8%.
Zdaniem IDC, Europa w nowej dekadzie będzie nie tylko mówić, ale też działać na polu Big Data. Analitycy z międzynarodowej firmy doradczej przewidują się, że europejskie wydatki na rozwiązania Big Data i analitykę biznesową w tym roku osiągną wartość 50 mld dolarów. To wzrost o 7% w stosunku do roku 2020.– Big Data daje przedsiębiorstwom przewagę konkurencyjną i pozwala na podniesienie produktywności. Jest gamechangerem, który pomaga niemal wszystkim branżom osiągnąć korzyści biznesowe. – zauważa Andrea Minonne, starszy analityk w IDC. Zdaniem IDC w tym roku europejski biznes zaczyna cykl, który potrwa przynajmniej 5 lat. Według ostrożnych szacunków do 2025 roku wydatki na pozyskiwanie, magazynowanie oraz przetwarzanie danych na Starym Kontynencie będą rosły w dwucyfrowym tempie. Autorzy raportu The Worldwide Big Data and Analytics Spending Guide zapowiadają, że do połowy dekady rynek będzie rósł rok do roku w przynajmniej 11% tempie.
Większość europejskich firm jest zaznajomiona z technologią Big Data, ale znać nie równa się wykorzystywać. Im większa firma, tym chętniej korzysta z dużych zbiorów danych. Big Data pozostaje kluczową technologią umożliwiającą poprawę obsługi klienta, obniżenie kosztów i usprawnienie złożonych procesów biznesowych. – Kiedy chcesz coś zrozumieć, potrzebujesz danych. Kiedy chcesz wyznaczyć strategię, potrzebujesz dowodów. A jeśli jest problem, wiesz, jak go rozwiązać. – komentuje Arkadiusz Bała z BPSC i dodaje – Dzięki wykorzystaniu danych firma może uzyskać bogaty, szczegółowy obraz tego, co się dzieje, i zacząć rozumieć co, gdzie i dlaczego. Jednak potrzebna jest do tego odpowiednia analityka biznesowa, a także co oczywiste: oprogramowanie. – wyjaśnia Sales Manager z katowickiej spółki IT. Ponosząc odpowiedzialność za jedną czwartą wszystkich wydatków na analitykę dużych zbiorów danych, sektor finansowy i przemysłowy będą największymi zwolennikami Big Data w 2021. Jednak jak zapewniają eksperci IDC, w dłuższej perspektywie, branże takie jak usługi profesjonalne i opieka zdrowotna mogą inwestować więcej niż dzisiejsi liderzy. Szczególnie służba zdrowia posiada wiele danych o pacjentach i ogromny potencjał do wykorzystywania ich.