Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Google zapłaci 55 milionów dolarów australijskich (ok. 35,8 mln USD) kary za ograniczanie konkurencji na tamtejszym rynku. To wynik ugody z Australijską Komisją ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC), która zakwestionowała umowy firmy z największymi operatorami telekomunikacyjnymi, Telstra i Optus.
Na ich mocy aplikacja wyszukiwarki Google była domyślnie instalowana na telefonach z Androidem, co w praktyce blokowało dostęp do rynku konkurencyjnym rozwiązaniom.
Dochodzenie ACCC wykazało, że w latach 2019-2021 Google dzieliło się z telekomami przychodami z reklam generowanych przez wyszukiwarkę na urządzeniach z Androidem. Była to forma płatności za wyłączność, która, jak przyznała sama firma, miała istotny, negatywny wpływ na konkurencję.
Choć z finansowego punktu widzenia kara jest dla Alphabet, spółki-matki Google (której roczne przychody w 2023 roku przekroczyły 300 miliardów dolarów), niemal niezauważalna, jej znaczenie jest przede wszystkim symboliczne i prawne.
Decyzja australijskiego regulatora nie jest odosobnionym przypadkiem. Wpisuje się w globalny trend wzmożonej kontroli antymonopolowej nad działaniami Google.
Podobne zarzuty dotyczące promowania własnej wyszukiwarki na platformie Android doprowadziły do nałożenia przez Unię Europejską wielomiliardowych kar. Również w Stanach Zjednoczonych sąd federalny orzekł niedawno, że firma nielegalnie utrzymywała monopol na rynku wyszukiwania.
Grzywna nałożona przez ACCC to kolejny w ostatnim czasie problem prawny dla technologicznego giganta w Australii. Zaledwie tydzień wcześniej sąd w dużej mierze przyznał rację studiu Epic Games, twórcy gry Fortnite, w sprawie dotyczącej praktyk monopolistycznych w sklepach z aplikacjami Google i Apple.
Oba te wydarzenia wskazują na rosnącą determinację australijskich regulatorów i sądów w celu ograniczenia rynkowej dominacji największych firm technologicznych. Ugoda z ACCC ma otworzyć milionom australijskich konsumentów drogę do większego wyboru dostawców usług wyszukiwania w przyszłości.