Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Pomimo powszechnej digitalizacji oraz sporym wahnięciom sprzedaży urządzeń drukujących, polski rynek druku nie musi bać się o swoją przyszłość. W najbliższych latach motorem napędowym dla tego segmentu będą rozwój druku przestrzennego oraz nowe modele oferowanych przez producentów rozwiązań. A to spowoduje wzrost wartości tego rynku w kraju – ocenia w najnowszym raporcie branżowym Związek Cyfrowa Polska.
Jak podaje ta największa organizacja branży cyfrowej i nowoczesnych technologii w Polsce, która wśród swoich członków ma również producentów i dystrybutorów drukarek oraz urządzeń wielofunkcyjnych, tylko w zeszłym roku na polskim rynku sprzedano niemal 1 mln urządzeń drukujących. To o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Jak wyjaśnia prezes Cyfrowej Polski Michał Kanownik wzrost w 2018 r. napędziła większa liczba zamówień publicznych na tego typu sprzęt oraz zakupów dokonywanych przez biznes.
Wahnięcia są rzeczą naturalną i wynikają z cyklu życia produktów, które są sprzedawane w kanale biznesowym – mówi Michał Kanownik.
Jednak prognozy podawane przez Cyfrową Polskę wskazują, że w kolejnych latach nie tylko w Polsce, ale i na europejskim rynku spodziewany jest spadek sprzedaży tradycyjnych urządzeń drukujących. Jednak, co jest dobrą wiadomością dla branży, przy jednoczesnym wzroście wartości rynku – dziś wartego w Polsce ponad 228 mln dolarów. Jak to możliwe?
Przyszłość rynku druku w Polsce i Europie nie leży już w tradycyjnych urządzeniach drukujących. Dlatego wielu producentów drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych rezygnuje z produkcji najtańszych modeli na rzecz wprowadzenia do oferty rozwiązań droższych, ale za to z niskim kosztem użytkowania, np. z mniejszą potrzebą wymiany tonera lub tuszu oraz energooszczędnych. Zmiana wynika z potrzeb samych konsumentów, którzy częściej wybierają drogie urządzenia wielofunkcyjne, które służą organizacjom również do digitalizacji dokumentów – wyjaśnia Michał Kanownik.
Cyfrowa Polska w raporcie na temat perspektyw rozwoju rynku druku w Polsce podaje, że przyszłością będą usługi zarządzania drukiem pozwalające firmom obniżyć koszty i jednocześnie dokonywać wydruków o dużej oraz dobrej jakości. Zdaniem producentów znaczenie tej usługi w Polsce będzie rosło, ponieważ koszty druku w polskich firmach są jedne z najwyższych w Europie. Oscylują wokół 8 proc. rocznych przychodów przedsiębiorstwa, podczas gdy średnia światowa wynosi 3 proc. Rozwój tego segmentu rynku napędzać ma również wzrastająca potrzeba na urządzenia drukujące w technologii przestrzennej zarówno do wykorzystania przemysłowego, jak i w dalszej perspektywie do użytku konsumenckiego. „Będzie to ogromny impuls szczególnie dla naszego kraju, ponieważ to polski przemysł według prognoz ma być jednym z największych odbiorców technologii 3D” – czytamy w raporcie Cyfrowej Polski. Dziś polskie firmy odpowiadają za ok. 10 proc. światowego rynku drukarek 3D.
Związek w swoim raporcie skupia się też na ryku materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących. Tu również obserwowane są wahnięcia w ich sprzedaży. W zeszłym roku w Polsce sprzedano ponad 11,8 mln sztuk tonerów i kartridżów, czyli o prawie 200 tys. sztuk mniej niż w 2017 r. Jak podają autorzy raportu ogromnym problemem dla producentów i dostawców są pojawiające się na rynku podrobione wkłady do drukarek. Światowa branża materiałów eksploatacyjnych ponosi z tego tytułu straty wynoszące średnio nawet 3 mld dolarów rocznie. Niemal z podobnym problemem spotykają się producenci i dystrybutorzy zamienników wkładów do drukarek. Ich sprzedaż w Polsce stanowiła w 2018 r. 41 proc. całego rynku materiałów eksploatacyjnych. Jak zauważa Związek Cyfrowa Polska istnieje także nieuczciwa konkurencja, które oferuje zamienniki niespełniające żadnych standardów i ogólnych norm jakości, których stosowanie może doprowadzić nawet do pogorszenia działania sprzętu drukującego czy skrócenia jego żywotności.
Autorzy raportu wskazują na potrzebę edukacji konsumentów i biznesu w zakresie świadomego stosowania materiałów eksploatacyjnych. „Konieczne jest również podnoszenie świadomości polskich przedsiębiorców oraz konsumentów w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego urządzeń drukujących. Szczególnie jest to ważne w administracji publicznej, która powinna zwracać większą uwagę na cyberbezpieczeństwo w procesie dokonywania zamówień publicznych na sprzęt drukujący” – zaznacza w swojej analizie Cyfrowa Polska.