Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Polskie sklepy internetowe coraz chętniej korzystają z czatu online. Może on służyć do obsługi klientów lub być kolejnym sprzedażowym medium. W jaki sposób wdrożyć to narzędzie w e-sklepie, żeby było zgodne z przepisami RODO?
Już na etapie wyboru narzędzia – a marek i start-upów oferujących czat z klientem jest całe mnóstwo – należy wybrać propozycję, która jest dostosowana pod kątem środków technicznych i organizacyjnych do obowiązujących od maja 2018 roku przepisów RODO dla e-commerce.
Zarówno na dostawcę czatu, jak i e-sklep nałożone zostały obowiązki. Dostawca czatu jest podmiotem przetwarzającym dane osobowe na zlecenie e-sklepu, jest on zobowiązany dostarczyć produkt spełniający wymogi opisane w RODO. Z kolei na administratora danych osobowych e-sklepu nałożone zostały następujące zobowiązania: obowiązek informacyjny oraz sporządzenie zgody na przetwarzanie danych osobowych użytkownika.
Warunkiem koniecznym jest spełnienie obowiązku informacyjnego, fakultatywny jest wymóg wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych przez użytkownika czatu (obowiązkowy w wielu, ale nie wszystkich sytuacjach).
Pierwszy wymóg można spełnić, podając link do Polityki Prywatności, w której umieszczone zostaną odpowiednie zapisy. Użytkownika należy poinformować o celu przetwarzania jego danych – takim celem może być np. obsługa klienta. Ten obowiązek informacyjny powinien zostać spełniony przed wymogiem wyrażenia zgody.
Drugi wymóg – wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych – zazwyczaj realizowany jest przy pomocy odpowiedniego checkboxu. Wyrażenie zgody nie jest obowiązkowe w kilku sytuacjach, m.in. gdy przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do wykonania umowy lub podjęcia działań przed wykonaniem umowy. Jeżeli czat jest wyposażony w funkcjonalność, która finalnie prowadzi do zawarcia umowy (np. zaprezentowanie aktualnej oferty) w takiej sytuacji nie ma konieczności pozyskania od użytkownika zgody na przetwarzanie jego danych.
Co istotne, czat najczęściej jest narzędziem od firmy zewnętrznej. Co to oznacza? Że użytkownik, który z niego korzysta, powinien zostać poinformowany o tym, że:
Zapisy ustawy o ochronie danych osobowych wyraźnie precyzują, jakie informacje kwalifikują się do tej kategorii. Są to “wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej”. W przypadku adresu e-mail typu przystojny89@domena trudno wskazać konkretną osobę, przypisaną do adresu. Z kolei przy pomocy adresu e-mail typu imię.nazwisko@domena łatwo zidentyfikować jego właściciela, dlatego – według jednej z interpretacji przepisów – tak skonstruowany adres e-mail zalicza się do danych osobowych.
Istotnym rozróżnieniem jest tryb czatu – online i offline:
Według przepisów RODO każdy, kto uzupełnia formularz kontaktowy i podaje w nim swoje dane, powinien zostać poinformowany o tym, kto i w jakim celu będzie przetwarzać jego dane osobowe (obowiązek informacyjny). Każdy e-sklep, korzystający z czatu, powinien o tym pamiętać i wprowadzić odpowiednie zapisy w Polityce Prywatności. Klauzula zgody na przetwarzanie danych osobowych – co zostało już opisane wcześniej opisane – jest obowiązkowa w wielu sytuacjach, jednak istnieją od niej wyjątki (przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do wykonania umowy lub podjęcia działań przed wykonaniem umowy).
W przypadku, gdy sklep internetowy korzysta z czatu, należy zaktualizować Politykę Prywatności. W dokumencie powinny znaleźć się zapisy o miejscach, w których użytkownik może przekazać swoje dane osobowe. Takimi miejscami może być np. formularz zapisu na newsletter, formularz kontaktowy i rozmowa w oknie czatu. W przypadku czatu użytkownik sam podejmuje decyzję, jakie dane osobowe poda konsultantowi w trakcie rozmowy lub jakie dane pozostawi w formularzu kontaktowym czatu, gdy narzędzie jest w trybie offline.
Ponadto również w Polityce Prywatności należy precyzyjnie wskazać, w jakich sytuacjach dane osobowe są przetwarzane na podstawie zgody użytkownika, a także jasno określić cel ich przetwarzania. Rozmowa oraz przekazane w jej trakcie dane mogą zostać usunięte po skończonej rozmowie lub zostać zarchiwizowane. W jakich sytuacjach administrator danych może sobie pozwolić na ich archiwizację? Tylko na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora, w celu wykazania przebiegu rozmowy w przyszłości.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Proxymo, która oferuje kompleksową obsługę firm w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych.