Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Cyfryzacja otwiera niespotykane dotąd możliwości rozwoju branży sportowej. Nie tylko oferuje fanom nową jakoś doświadczeń, ale też zmienia funkcjonowanie organizacji sportowych. W globalnym raporcie pt.: „A whole new ball game. Navigating digital change in the sports industry” eksperci firmy doradczej Deloitte wskazują, że warunkiem pozwalającym na pełne wykorzystanie możliwości technologii cyfrowych przez organizacje sportowe są zmiany w każdym aspekcie ich działalności.
Cyfrową transformację kluby i związki sportowe powinny zacząć od ustalenia priorytetów.
Do wprowadzenia strategii odpowiadającej potrzebom biznesowym całej organizacji kluczowe jest określenie jej ogólnych celów. Rewolucja cyfrowa powinna wspierać cały obszar działalności, a nie tylko poszczególne jego części. Kolejne kroki to określenie planów cyfrowych i inwestycyjnych możliwości – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor, Lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, Deloitte.
Spadająca frekwencja na stadionach i kibiców przed telewizorami nie oznaczają zmniejszającego się zainteresowania sportem, a jedynie fakt, że fani wybierają bardziej elastyczne możliwości śledzenia wydarzeń sportowych. Dzięki dobrej jakości transmisji i braku dodatkowych kosztów, coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych. W 2016 roku poświęcali im około 29 godzin tygodniowo, co stanowi wzrost w ciągu dwóch lat o średnio 3 godziny.
Kiedy oglądalność największych zawodowych lig sportowych w telewizji spada, motorem wzrostu stają się platformy OTT (Over The Top), dostarczające dodatkowego kontentu od nadawców, np. w postaci programów na żywo lub filmów na życzenie.
Dlatego też w 2017 roku ogólna liczba kibiców największej zawodowej ligi futbolu amerykańskiego –NFL– wzrosła o 25 proc., mimo, że ubyło osób oglądających rozgrywki przed telewizorem. Współpraca organizacji sportowych z nadawcami cyfrowych mediów i platformami dystrybucyjnymi daje tym ostatnim także duże możliwości marketingowe i oddziaływania na doświadczenia kibiców w czasie rzeczywistym – mówi Wiesław Kotecki, Dyrektor odpowiedzialny za obszar Experience Strategy and Design w Deloitte.
Wielu fanów sportu pragnie ekskluzywnych i wzmocnionych przez technologię doświadczeń. Zdaniem ekspertów Deloitte organizacje sportowe mogą zwiększać frekwencję na stadionach, wykorzystując takie rozwiązania jak na przykład rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, które zapewnią kibicom ekscytujące wrażenia. W dostosowaniu oferty do indywidualnych preferencji fanów, a tym samym zwiększeniu ich zaangażowania, pomocne są również dane pozwalające analizować poziom lojalności kibiców w stosunku do danej dyscypliny.
Od 2014 do 2016 roku czas spędzony przed telewizorami wzrósł średnio o około dwie godziny tygodniowo. W przypadku aplikacji wzrost ten wyniósł średnio trzy godziny. To daje reklamodawcom możliwość dotarcia do widzów w większym niż dotąd wymiarze. Według ekspertów Deloitte precyzyjnie zaadresowane reklamy są dwa razy bardziej skuteczne.
Aż 71 proc. badanych deklaruje, że wolałoby oglądać reklamy dotyczące ich zainteresowań. Z kolei 60 proc. mówi, że jest gotowe udostępnić swoje dane w zamian za kupony lub promocje. Cyfrowe narzędzia pozwalają lepiej zrozumieć, co ekscytuje fanów sportu, dając tym samym sponsorom wgląd w to jakie typy reklam i sposoby angażowania fanów są najskuteczniejsze – mówi Wojciech Górniak.
Ten rodzaj analityki dostarcza też takich informacji o fanach, które ułatwią określenie jaki rodzaj treści, kontaktu i jego czas preferują.
Lepsze adresowanie ofert organizacji sportowych ułatwi gromadzenie danych kibiców, umożliwiających poznanie nie tylko ich demografii, ale także zwyczajów i preferencji. Dzięki temu możliwe będzie dotarcie do fanów w innowacyjny sposób, na przykład dodając nowe spersonalizowane usługi do istniejących ofert. Gromadzone dane mogą zostać wykorzystane także do poprawy podstawowej działalności biznesowej, budowania i umacniania relacji partnerskich, a nawet opracowywania nowych modeli biznesowych. Ostatecznym argumentem dla tego rozwiązania może być możliwość zarabiania na anonimowych danych. Obecnie jedna trzecia firm komercjalizuje lub udostępnia dane w celu tworzenia nowych źródeł przychodów.
Do przejścia przez transformację cyfrową konieczne są zmiany trzech kluczowych elementów organizacyjnych – procesów, technologii i ludzi, czyli zdobywania talentów i dbania o ich rozwój poprzez ciągłe zapewnianie im szkoleń. Organizacje przeprowadzając transformację cyfrową powinny być gotowe na przeszkody jakie pojawiają się w każdym z transformowanych obszarów.
W przypadku pracowników to brak wizji przywództwa, utarte zwyczaje, starzejący się zespół, który nie posiada odpowiednich umiejętności niezbędnych do korzystania z nowych narzędzi czy niechęć do zmiany zachowań. Na drodze stanąć mogą także, m.in. procesy niedopasowane do nowej cyfrowej wizji, produktów czy platform, wielość aktualnych systemów cyfrowych i odłączona architektura IT – mówi Wiesław Kotecki.
Współcześni konsumenci są w stałej łączności. Organizacje sportowe muszą zastanowić się jak wykorzystać tę łączność, by bardziej zaangażować fanów, a tym samym zapewnić bezproblemową obsługę ich marki. Stawanie się przedsiębiorstwem cyfrowym oznacza bowiem także wykorzystanie technologii w celu uproszczenia operacji, zidentyfikowania wąskich gardeł procesów i zminimalizowania manualnej pracy. Cyfrowa transformacja polega na powtarzaniu i ciągłym ulepszaniu tych samych procesów. Kluczem jest stworzenie podstaw do tego, aby inicjatywy cyfrowe mogły być przeprowadzane na coraz większą skalę, a firma mogła szybko korzystać z wprowadzonych zmian. Organizacje sportowe, które poczują się komfortowo jako przedsiębiorstwa cyfrowe, nie tylko zbliżą się do swoich fanów, ale mogą także łatwiej tworzyć innowacyjne i dostosowane do potrzeb doświadczenia, które poszerzą i wzmocnią bazę klientów.