Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Według nowego badania przeprowadzonego przez Citrix, od początku pandemii 85 procent szefów IT pracujących w bankowości i instytucjach finansowych w Polsce dostrzega wzrost zagrożeń bezpieczeństwa. Pytając o trzy grupy, które wywierają największą presję na organizacje w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa, szefowie IT wskazują odpowiednio na: akcjonariuszy (69 procent), pracowników firmy (56 procent) i rząd (51 procent).
Możliwe, że w odpowiedzi na te wymagania 49 procent respondentów twierdzi, że bezpieczeństwo stało się najwyższym priorytetem w ich organizacji w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Dołączają do kolejnych 39 proc., które deklarują, że jest to ich kluczowy priorytet „od lat”.
Pomimo wzrostu cyberataków oraz zmieniających się wymagań bezpieczeństwa; 90 procent decydentów IT twierdzi, że nie ma problemu ze swoimi zabezpieczeniami, a 24 procent czuje się „bardzo dobrze” ze swoją strategią i regulacjami. Dodatkowo, 79 procent uważa również, że zespoły ds. bezpieczeństwa IT w ich organizacjach mają „wszystkie niezbędne umiejętności” do radzenia sobie z dzisiejszymi wyzwaniami.
Ta pewność, przynajmniej częściowo, może wynikać z faktu, że wiele organizacji zastępuje swoje tradycyjne rozwiązania VPN, usługami opartymi na podejściu Zero Trust. 33 procent respondentów już wdrożyło model Zero Trust, a kolejne 58 procent planuje to zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Dalsze pięć procent planuje pójść w ich ślady w dłuższej perspektywie czasowej.
Najważniejsze czynniki stojące za tą decyzją to, jak wskazują respondenci:
· poprawa standardu pracy użytkownika końcowego (45 procent)
· poprawa bezpieczeństwa dostępu z urządzeń działających w modelu BYO (39 procent)
· posiadanie elastycznej i bezpiecznej strategii pracy zdalnej (33 procent)
Ponadto 86 procent decydentów IT twierdzi, że jest zadowolonych z rozwiązań cyfrowej przestrzeni pracy, wykorzystywanych przez ich organizacje do obsługi pracy zdalnej w ciągu ostatniego 1,5 roku. 57 procent respondentów wdrożyło takie rozwiązania w odpowiedzi na zalecenia z ub. roku dotyczące pracy z domu, a kolejne 36 procent dysponowało nimi już przed pandemią. Kolejne 7 procent planuje w przyszłości zapewnić je swoim zespołom, a tylko jeden procent respondentów nie widzi konieczności wdrażania tej technologii.
Wśród elementów, które wspierają pracę zdalną, najbardziej popularne w organizacjach są: inwestycje w sprzęt dla pracowników/ zakup laptopów (50 procent), usługi wideokonferencji/ strumieniowania danych oraz poczty email (po 48 procent), jak również wirtualne pulpity i aplikacje (45 procent).
Chociaż większość decydentów IT uważa, że obecnie posiada zespoły, które właściwie wspierają bezpieczeństwo swojej organizacji, zawsze mogą pojawić się nowe wyzwania. Jak wynika z badania 61 procent respondentów twierdzi, że w pewnym momencie ich zespoły ds. bezpieczeństwa IT „będą musiały zostać na nowo całkowicie przeszkolone”, a 44 procent posuwa się dalej z prognozą zakładając, że w przyszłości będzie musiało zatrudnić pracowników zewnętrznych, posiadających dodatkowe umiejętności, by zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo. W kontekście technologicznym pozytywną informacją jest fakt, iż ponad połowa (53 procent) badanych uważa, że automatyzacja znacząco przyczyni się do zlikwidowania luk w obszarze bezpieczeństwa IT.
Mimo iż szkolenia dla zespołów ds. bezpieczeństwa są kluczowe, to niemniej istotne dla tego sektora są szkolenia dla innych pracowników. W tym obszarze badanie ujawnia pewne luki. Jedynie 19 procent respondentów potwierdza, że szkolenia z zakresu bezpieczeństwa dla wszystkich pracowników w ich organizacji odbywają się raz do roku, a aż 67 procent deklaruje takie działania jedynie co 2-3 lata.
„Wyzwania spowodowane pandemią i naciski wywierane na decydentów IT przez kluczowe grupy interesariuszy doprowadziły do tego, że bezpieczeństwo wzrosło na liście priorytetów wielu organizacji finansowych” – komentuje Amir Sohrabi, wiceprezes ds. rynków wschodzących w Citrix. „Ostatnie 18 miesięcy to okres sporych zmian. Wdrożono wiele nowych technologii, co potwierdza, że większość menedżerów IT w tym sektorze dostosowuje się do sytuacji i stara się zapewnić swoim organizacjom właściwy poziom bezpieczeństwa. Jednak wciąż istnieje pole do zmian na przyszłość, szczególnie w kontekście podnoszenia kwalifikacji swoich zespołów IT i zapewniania regularnych szkoleń dla szerszej grupy pracowników.” – dodaje. „Od początku pandemii nastąpił alarmujący wzrost liczby cyberataków, a wiele z nich wynika z błędu człowieka, dlatego nie można nie doceniać działań prewencyjnych”.
O badaniu
Badanie Citrix przeprowadzono wspólnie z firmą OnePoll na przełomie września i października tego roku, wśród 100 menedżerów IT w sektorze usług finansowych i bankowości w Polsce.