Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Sezon wakacyjny, z uwagi na mniejsze obłożenie projektami w wielu firmach, jest dobrym momentem na analizę obecnej sytuacji i ewentualną modernizacja infrastruktury IT w firmie. Jej uporządkowanie i dostosowanie może pomóc wielu firmom w redukcji własnych kosztów i w poprawie efektywności biznesowej.
Gartner przewiduje, że do końca roku globalne wydatki na IT wyniosą 3,9 biliona USD, co oznacza wzrost o ponad sześć procent w porównaniu z 2020r. Wyjaśnieniem jest to, że wiele organizacji planuje projekty cyfrowej transformacji, w tym zastosowanie hybrydowego modelu pracy. Jednak te plany na przyszłość mogą być dla części firm trudne do zrealizowania, gdyż część z nich ma wciąż budżety IT obciążone obsługą starszego sprzętu, aplikacji i procesów.
Analiza istniejących inwestycji w infrastrukturę IT pomoże ustalić, co warto zmodernizować, wymienić, a które elementy z niej całkowicie wycofać. Jeśli ją właściwie przygotujemy, korzyści wykroczą poza oszczędność kosztów czy większą efektywność i obejmą lepszą ochronę i standard pracy pracowników.
Punktem wyjścia jest zbadanie wieku infrastruktury technologicznej. Należy zlokalizować sprzęt, aplikacje i procesy, które działają w firmie najdłużej. To zazwyczaj pozwoli określić technologie, które były o wiele bardziej przydatne w przeszłości, a obecnie nie spełniają już w pełni bieżących potrzeb organizacji. Odnośnie wcześniejszych decyzji technologicznych warto rozważyć:
Jeśli nadal opłacamy miesięczne subskrypcje aplikacji, z których rzadko korzystamy, to jest to pierwszy element infrastruktury, który warto poddać analizie i z niej zrezygnować. Podobnie, jeśli polegamy jako organizacja na wielu kosztownych w eksploatacji serwerach fizycznych, przejście na model przetwarzania w chmurze może pomoc nam w lepszej kontroli kosztów, gdyż wtedy płacimy jedynie za te zasoby, z których faktycznie korzystamy.
Analiza wcześniejszych decyzji pozwoli zidentyfikować te elementy infrastruktury, które obecnie utrudniają działanie organizacji. Jeśli posiadamy w firmie starszy sprzęt (laptopy, smartfony, drukarki, które nie są już obsługiwane przez ich producentów), prawdopodobnie uzyskamy lepszą wydajność i opłacalność dzięki nowszemu sprzętowi. Kwestie bezpieczeństwa i ryzyko związane z działaniem na urządzeniach, które nie posiadają aktualizacji zabezpieczeń jest ważnym argumentem dla stosowności ich wymiany.
Większość organizacji wdraża poszczególne aplikacje, by zaspokoić określone potrzeby w określonym czasie. Jednak obecnie coraz więcej aplikacji można zintegrować w jedną platformę usprawniającą i automatyzującą codzienną pracę. Jeśli firma działa w oparciu o różne aplikacje do wzajemnej współpracy, zastosowanie jednej platformy do ich obsługi może zaoszczędzić czas i zapobiec ewentualnym błędom w działaniu.
Po weryfikacji wcześniejszych decyzji technologicznych następnym krokiem jest analiza obecnej sytuacji. Stan wydajności istniejącej infrastruktury technicznej oraz priorytety dla racjonalizacji IT można ustalić poprzez informacje odpowiadające na pytania:
Jeśli pracownicy potrzebują ciągłej pomocy w prawidłowym użytkowaniu którejś z aplikacji, to należy przyjąć, że wymaga ona wymiany. Wadliwe lub trudne w obsłudze oprogramowanie, to nie tylko sam koszt aplikacji, ale także stracony czas efektywnej pracy pracowników, którzy z niej korzystają oraz zespołu IT, który musi stale udzielać wsparcia.
Mimo umożliwienia pracy hybrydowej, wielu pracowników wciąż polega i pracuje na sprzęcie, który często nie nadąża za ich potrzebami. Jednym z przykładów jest sieć, w której starsze routery mogą prowadzić do obniżenia wydajności aplikacji w chmurze i niskiej jakości np. prowadzonych spotkań online czy wideokonferencji. Wymieniając starsze routery i usprawniając sieć, można poprawić jej wydajność i pracować bezpieczniej.
Poza sprzętem i oprogramowaniem warto również sprawdzić zasady i polityki bezpieczeństwa. Wiele organizacji wciąż opiera się na hasłach, jako kluczowym zabezpieczeniu dostępu, mimo iż badania pokazują, że nawet 80 procent naruszeń związanych z włamaniami, dotyczy kradzieży lub słabych danych uwierzytelniających. Warto wprowadzić bardziej nowoczesne metody zabezpieczeń dostępu np. uwierzytelnianie FIDO, które jest zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa i łatwiejsze w użyciu dla pracowników. Należy również uczulać pracowników, by nie ujawniali danych osobowych (w tym numerów telefonów) na profilach w mediach społecznościowych, gdyż te dane mogą pomóc hakerom uzyskać dostęp do poufnych danych.
W uporządkowaniu infrastruktury IT kluczowe jest jej przygotowanie na nadchodzące miesiące i lata. Należy zastanowić się, jak zmieniające się trendy w pracy będą wpływały na nowe strategie IT — a na dłuższą metę, jak można polepszyć warunki pracy swoim pracownikom, by mogli oni efektywnie funkcjonować w ramach różnych jej modeli. Te pytania mogą w tym pomóc:
Zmiany biznesowe wymagają, by zasady IT ewoluowały wraz z nimi. Jeśli wprowadzamy elastyczne formy pracy, firma powinna zaktualizować zasady bezpieczeństwa i prywatności dotyczące dostępu do firmowych danych z urządzeń osobistych. Tym samym poprawimy standard pracy i umożliwimy korzystanie z urządzeń, które pozwalają na większą produktywność. Zwiększamy również bezpieczeństwo, dzięki odpowiedniej kontroli działów IT, które w razie potrzeby mogą szybko odciąć dostęp ze zgubionego lub skradzionego sprzętu do firmowych zasobów.
Warto spojrzeć na swoje wybory technologiczne z nowej perspektywy. Zastanowić się, czy używane przez nas narzędzia to te, które zastosowalibyśmy ponownie w obecnych czasach? W jaki sposób firma może być efektywniejsza oraz bardziej zwinna dzięki technologii? Przykładowo, jeśli nadal korzystamy z VPN, lepiej zastosować rozwiązanie Zero Trust, które efektywniej zabezpieczy zdalnych pracowników.
Ustalenie planu dotyczącego kolejnych decyzji IT to następny krok. Trzeba zastanowić się, jak zbilansować koszty, ryzyko i nasze możliwości w przyszłości. Przeprowadzanie analizy SWOT dla hipotetycznych decyzji może pomóc w ich ocenie. Lepiej jest rozwijać ten proces wcześniej, niż czekać na zaistnienie pilnej potrzeby, która może zmusić firmy do podejmowania szybkich wyborów pod przymusem.