Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Nowy raport badaczy z Microsoft Research i OpenAI analizuje rzeczywisty wpływ generatywnej AI na 800 zawodów, bazując nie na przewidywaniach, lecz na danych z setek tysięcy interakcji użytkowników z narzędziami typu Copilot. Wynik? Powstała lista 40 zawodów, w których AI już dziś wykonuje znaczną część zadań – i nie są to tylko klasyczni „pracownicy wiedzy”.
Badacze zebrali ponad 200 tysięcy rzeczywistych zapytań użytkowników korzystających z Copilota Microsoftu. Na tej podstawie stworzyli klasyfikację zawodów, które najczęściej korzystają z AI jako wsparcia – lub których zadania AI już przejęła.
Wskaźnik AI Applicability Score pokazuje, jak często w danym zawodzie użytkownicy delegują zadania generatywnej AI – takie jak pisanie, tłumaczenie, tworzenie treści czy doradztwo. W odróżnieniu od wcześniejszych modeli predykcyjnych, ten raport nie opiera się na ocenach ekspertów, ale na realnych danych z użycia AI w pracy.
Im wyższy wynik, tym większa część zadań wykonywanych w danym zawodzie może być obsłużona przez AI. W czołówce rankingu znajdziemy wiele zadań związanych z komunikacją, pisaniem oraz pracą z tekstem.
Na szczycie listy znalazły się zawody, w których AI wykonuje od 80 do 98 proc. typowych zadań:
1. Tłumacze i interpreterzy (0.98)
2. Historycy (0.97)
3. Pisarze i autorzy (0.95)
4. Reporterzy i korespondenci (0.94)
5. Matematycy (0.92)
6. Wykładowcy akademiccy (język angielski, historia, komunikacja)
7. Specjaliści HR
8. Doradcy ds. edukacji i kariery
9. Analitycy danych
10. Specjaliści ds. marketingu internetowego
W zestawieniu dominują zawody wymagające tworzenia treści, interpretacji informacji lub wsparcia komunikacyjnego. Co ciekawe, znalazło się w nim także wiele profesji z sektora edukacji i HR – dziedzin tradycyjnie postrzeganych jako odporne na automatyzację.
Generatywna AI – jak ChatGPT czy Copilot – została stworzona z myślą o przetwarzaniu i generowaniu języka naturalnego. Zawody, które polegają na pisaniu, streszczaniu, tłumaczeniu czy doradzaniu, są więc naturalnym środowiskiem dla takich narzędzi. Co ważne, nie chodzi tylko o powtarzalne czynności – AI potrafi też generować analizy, podsumowania i kontekstowe odpowiedzi, co pozwala jej wspierać np. dziennikarzy, analityków czy nauczycieli akademickich.
Przykład? W przypadku tłumaczy AI wykonuje dużą część pracy: od automatycznych przekładów po edycję tekstów i korektę językową. Podobnie w edukacji – AI wspomaga przygotowanie materiałów, tworzenie quizów, a nawet ocenianie.
Raport podkreśla, że w większości przypadków AI nie zastępuje ludzi, ale wspiera ich jako tzw. copilot* Oznacza to przesunięcie roli pracownika – z wykonawcy na kreatora, edytora i decydenta.
Na przykład dziennikarz może skorzystać z AI do wstępnego researchu, a nauczyciel – do wygenerowania materiału lekcyjnego. W obu przypadkach człowiek nadal odpowiada za wartość merytoryczną i kontekst, ale czas przygotowania materiału znacząco się skraca.
Na drugim końcu spektrum znajdują się zawody, których natura wymaga fizycznego działania, kontaktu bezpośredniego lub precyzyjnej kontroli środowiska – jak masażyści, operatorzy maszyn, personel techniczny czy opiekunowie medyczni.
AI w obecnej formie nie jest w stanie manipulować obiektami w świecie fizycznym ani przejąć zadań manualnych. Dlatego te zawody są na razie relatywnie odporne – choć rozwój robotyki może to zmienić.
Raport pokazuje też ciekawe korelacje: im wyższe wynagrodzenie i poziom wykształcenia w danym zawodzie, tym wyższy AI applicability score. To odwraca dotychczasową narrację, w której automatyzacja miała dotyczyć głównie pracy fizycznej czy powtarzalnej.