Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Rada Ministrów przyjęła „Założenia projektu budżetu państwa na rok 2022”, przedłożone przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Polityka gospodarcza rządu ma uwzględniać wytyczne instytucji Unii Europejskiej oraz krajowe przepisy fiskalne. To dobrze. Jednak nadal krajowe metody liczenia deficytu i zadłużenia sektora finansów publicznych odbiegają znacznie od metod Eurostatu, zaniżając deficyt i dług. W rezultacie, pojawia się podwójna statystyka: polska – na użytek krajowy i unijna – na użytek międzynarodowy.
W ocenie stosunkowo umiarkowanego spadku PKB w roku 2020, stanowisko rządu odnotowuje antykryzysowe działania rządu, ale pomija dwie ważne przyczyny: mały udział w Polsce sektora usług turystycznych, który w UE ucierpiał najbardziej, oraz kluczową rolę w Polsce inwestycji zagranicznych w sektorze eksportowym, który dzięki temu ucierpiał stosunkowo nieznacznie.
Rząd odnotowuje bardzo duży, bo o 12 punktów procentowych, przyrost zadłużenia w 2020 roku instytucji rządowych i samorządowych według statystyki unijnej, ale pomija fakt, że ten przyrost w relacji do PKB byłby (bez jeszcze) większy gdyby inflacja w Polsce była na poziomie średnim w UE, tj. około 2 proc. a nie 4 – 5 proc.
Oceny rządowe pomijają też pojawienie się dużych problemów i ryzyk dla finansów publicznych i wzrostu gospodarczego. W przypadku wzrostu gospodarczego nie wspomina się o niskich inwestycjach krajowych i nadal bardzo niskich nakładach krajowych, publicznych i prywatnych, na naukę i sektor technologiczny. W przypadku finansów publicznych nie wspomina się o ryzykach spowodowanych zamierzonym, dużym wzrostem nakładów na zdrowie i emerytury.
Produkt Krajowy Brutto
Konsumpcja prywatna
Export i import
Przeciętne zatrudnienie w gospodarce
Stopa bezrobocia
Wzrost przeciętnego wynagrodzenia
Inflacja